6.-luokkalaisten huoltajille

Arvoisa 6. luokkalaisen huoltaja,

Turun ja Tampereen yliopistot toteuttavat tutkimushankkeen ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa” (2022–2023) osana Turun kaupunkitutkimusohjelmaa. Tutkimme, miten erilaisilla luokilla (oppilaansa valikoivat painotetut erikoisluokat vs. oppilaansa asuinalueelta ottavat yleisluokat) opiskelu heijastuu oppilaiden oppimiseen, motivaatioon, hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä koettuun luokkien oppimisilmapiiriin.

Kaikkia kuudesluokkalaisia Turussa pyydetään osallistumaan tutkimukseen, jossa heidän oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin kehitystä seurataan kuudennelta luokalta seitsemännelle luokalle kolmena eri ajankohtana (6.lk. kevät, 7.lk syksy ja 7lk. kevät). Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja oppilas voi halutessaan vetäytyä syytä ilmoittamatta missä tahansa vaiheessa. Ennen tutkimustehtävien tekemistä oppilaat voivat katsoa tutkimuksesta kertovan esittelyvideon, jossa on kerrottu ikätasoisesti tutkimuksen tavoitteista, tietojen keräämisestä sekä tutkittavien tietosuojalain mukaisista oikeuksista sekä aineiston arkistoinnista anonymisoituna tutkimushankkeen päätyttyä. Oppilaan suostumus tutkimukseen osallistumisesta pyydetään tehtäväpaketin alussa.

Tutkimustehtävät tehdään koulupäivän aikana 2.5.-31.5.2022 välisenä aikana. Tehtävät kestävät yhteensä noin 90 minuuttia. Tutkimuksen päätteeksi oppilas saa palautetta oppimistehtävistä. Opettajalla ei ole pääsyä tutkimustehtävien vastauksiin, eikä osallistuminen vaikuta oppilaan arviointiin tai arvosanoihin koulussa. Mikäli oppilas ei halua osallistua tutkimukseen tai te huoltajana kiellätte hänen osallistumisensa, tekee oppilas opettajan johdolla korvaavia tehtäviä sen aikaa, kun muut täyttävät tutkimustehtäviä.

Tehtävien tekeminen tapahtuu nimettömästi. Oppilaat vastaavat tutkimustehtäviin vastaajatunnisteiden avulla, jotka on luotu kaupungilta saatujen oppilaslistojen perusteella. Tunnistekoodien avulla eri ajankohtina kerätyt aineistot voidaan yhdistää toisiinsa. Lisäksi kouluilta saadaan tieto oppimisen ja koulunkäynnin tuesta, jota käytetään tutkimuksessa oppilasryhmän kokoonpanon tarkasteluihin liittyvissä analyyseissa. Oppilaan tunnistekoodit säilytetään oppilaiden vastauksista erillään ja niitä käytetään vain aineistojen yhdistämiseen. Yksittäisiä oppilaita tai koululuokkia ei ole missään vaiheessa mahdollista tunnistaa.

Kaksi vuotta (2022–2023) rahoitetun tutkimushankkeen päättymisen jälkeen tutkimukselle haetaan jatkoa siten, että tutkimukseen sisältyvää oppimisen, motivaationa ja hyvinvoinnin seurantaa voitaisiin jatkaa vielä saman ikäryhmän myöhempinä kouluvuosina. Lisäksi on mahdollista, että aineistoa yhdistetään tutkimustarkoituksessa peruskoulun jälkeisiin rekisteriaineistoihin (esim. toisen asteen yhteisvalintarekisteri). Jos tutkimus jatkuu näin, siitä tiedotetaan erikseen tutkimukseen osallistuvia, ja heillä on mahdollisuus kieltäytyä osallistumasta tutkimuksen jatko-osaan. Tutkimuksessa kerättävää aineistoa käytetään tutkimustarkoituksiin ja hankkeen lopuksi aineisto arkistoidaan nimettömänä ja täysin tunnisteettomana tieteelliseen tutkimusarkistoon, josta tutkijat voivat hyödyntää sitä hyödyntää.

Osallistuminen tutkimukseen on vapaaehtoista ja huoltajana teillä on oikeus kieltää lapsenne osallistuminen tutkimukseen laittamalla viestiä lapsenne opettajalle Wilman kautta. Tutkimus on käynyt läpi Turun yliopiston eettisen ennakkoarvioinnin. Tietosuojaseloste on luettavissa tutkimushankkeen nettisivuilla. Tutkimuksella on Turun kaupungin myöntämä tutkimuslupa.

Ystävällisin terveisin,

Professori Piia Seppänen (tutkimushankkeen johtaja),
piia.seppanen@utu.fi,
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE,