Opettajalle

Arvoisa 8. luokan opettaja,

Turun kaupunkitutkimusohjelmassa toteutettavan tutkimushankkeen ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa” (2022–2023) tehtäväpaketit kerätään lokakuussa 2023 yläkouluissa. Keväällä 2022 kuudesluokkalaisista 73 % ja syksyllä 2022 seitsemäsluokkalaisista 80 % osallistui tähän oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin kehitystä seuraavaan tutkimukseen. Turun ja Tampereen yliopistoissa tutkimme, miten erilaisilla luokilla (oppilaansa valikoivat painotetut erikoisluokat vs. oppilaansa asuinalueelta ottavat yleisluokat) opiskelu heijastuu oppilaiden oppimiseen, motivaatioon, hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä koettuun luokkien oppimisilmapiiriin.

Tutkimuksessa kaikkia 8.-luokkalaisia pyydetään tekemään tehtäväpaketti ja kysely, jotka sisältävät päättelytaitoja, matemaattista ajattelua ja luetun ymmärtämistä mittaavia kognitiivisia testejä. Lisäksi tehtävien ohessa kartoitetaan kyselyllä oppilaiden oppimiseen liittyviä uskomuksia ja oppimisasenteita sekä käsityksiä omasta hyvinvoinnistaan.

Tehtäväpaketti ja kysely 8.-luokkalaisille toteutetaan koulussanne lokakuun 2023 aikana:

• 8.-luokkalaiset tekevät tietokoneella koulupäivän aikana tehtäväpaketin, joka sisältää yleisiä päättelytaitoja, matemaattista ajattelua ja luetun ymmärtämisen taitoja mittaavia kognitiivisia testejä. Tehtävien ohessa kartoitetaan lisäksi oppilaiden oppimiseen liittyviä uskomuksia ja oppimisasenteita sekä käsityksiä omasta hyvinvoinnista. Tehtäviä varten ei tarvitse harjoitella etukäteen.
  • Tehtävät kestävät yhteensä noin 90 min ja ne voidaan tehdä neljässä osassa, joten ne voidaan tehdä joustavasti esimerkiksi kahtena peräkkäisenä päivänä.
  • Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja oppilaat saavat itse päättää osallistumisestaan. Tutkimuksen alussa oppilaiden suostumusta kysytään tehtäväpaketin ensimmäisessä osassa. Myös oppilaiden huoltajilla on oikeus kieltää lapsen osallistuminen tutkimukseen ja näissä tilanteissa olemme pyytäneet huoltajia viestimään asiasta suoraan Sinulle Wilman välityksellä. Oppilaat, jotka eivät osallistu tutkimukseen voivat harkintasi mukaan tehdä johdollasi korvaavia tehtäviä.
  • 8.-luokkalaisten oppilaiden oppilaslistat on saatu Turun kaupungilta ja olemme niiden pohjalta tehneet oppilaille yksilöidyt vastaajatunnukset, joiden avulla vastaaminen tapahtuu. Yläkouluille on toimitettu oppilaiden vastaajatunnukset ja tarkemmat ohjeet tehtäväpakettien tekemiseen oppitunnilla. Oppilaiden tunnistetietoja säilytetään tutkimusseurannan ajan oppilaiden vastauksista erillään ja käytetään ainoastaan aineistojen yhdistämiseen. Yksittäisiä oppilaita ei ole mahdollista tunnistaa aineistosta tai siitä kirjoitettavista julkaisuista.

Tutkimus on käynyt läpi Turun yliopiston eettisen ennakkoarvioinnin. Tietosuojaseloste on luettavissa tässä. Tutkimuksella on Turun kaupungin myöntämä tutkimuslupa.

Ystävällisin terveisin tutkimusryhmämme puolesta,

Professori Piia Seppänen (tutkimushankkeen johtaja),
piia.seppanen@utu.fi,
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE,