Opettajalle

Arvoisa Opettaja,

Turun kaupunkitutkimusohjelmassa toteutetaan tutkimushanke ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa” (2022–2023). Turun ja Tampereen yliopistoissa tutkimme, miten erilaisilla luokilla (oppilaansa valikoivat painotetut erikoisluokat vs. oppilaansa asuinalueelta ottavat yleisluokat) opiskelu heijastuu oppilaiden oppimiseen, motivaatioon, hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä koettuun luokkien oppimisilmapiiriin.

Tutkimuksessa kaikkia 6. luokkalaisia pyydetään tekemään tehtäväpaketti, joka sisältää päättelytaitoja, matemaattista ajattelua ja luetun ymmärtämistä mittaavia kognitiivisia testejä. Tehtävien ohessa kartoitetaan kyselyllä oppilaiden oppimiseen liittyviä uskomuksia ja oppimisasenteita sekä käsityksiä omasta hyvinvoinnistaan. Samoilta oppilailta kerätään 7. luokalla samat tutkimustehtävät, jotta voidaan seurata oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin kehitystä. Tutkimus on osa Turun kaupungin rahoittamaa kaupunkitutkimusohjelmaa.

Opettajia pyydetään tekemään 6. luokissa tehtäväpaketit 2.5.-31.5.2022.

• 6.-luokkalaiset tekevät tietokoneella tehtäväpaketin, joka sisältää yleisiä päättelytaitoja, matemaattista ajattelua ja luetun ymmärtämisen taitoja mittaavia kognitiivisia testejä. Tehtävien ohessa kartoitetaan lisäksi oppilaiden oppimiseen liittyviä uskomuksia ja oppimisasenteita sekä käsityksiä omasta hyvinvoinnista. Tehtäviä varten ei tarvitse harjoitella etukäteen.
  • Tehtävät kestävät yhteensä noin 90 min ja ne voidaan tehdä kuudessa 15 minuutin mittaisessa osassa, joten ne voidaan tehdä joustavasti esimerkiksi kahtena peräkkäisenä päivänä.
  • Samanlaiset tehtäväpaketit toistetaan myöhemmin oppilaiden ollessa seitsemännellä luokalla (syyskuussa 2022 sekä huhtikuussa 2023).
  • Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja oppilaat saavat itse päättää osallistumisestaan. Tutkimuksen alussa oppilaiden suostumusta kysytään tehtäväpaketin ensimmäisessä osassa. Myös oppilaiden huoltajilla on oikeus kieltää lapsen osallistuminen tutkimukseen, ja näissä tilanteissa olemme pyytäneet huoltajia viestimään asiasta suoraan Sinulle Wilman välityksellä. Oppilaat, jotka eivät osallistu tutkimukseen voivat harkintasi mukaan tehdä johdollasi korvaavia tehtäviä.
  • Toimitamme tarkemmat ohjeet tehtäväpakettien tekemiseen ja oppilaiden vastaajatunnukset maanantaina 2.5.2022. Turun kaupungilta saatujen oppilaslistojen pohjalta oppilaille on tehty yksilöidyt vastaajatunnisteet, jotta heidät voidaan tavoittaa myös yläkoulussa ensi lukuvuonna. Oppilaiden tunnistetietoja säilytetään oppilaiden vastauksista erillään ja käytetään ainoastaan aineistojen yhdistämiseen. Opettajilla tai koulun muulla henkilöstöllä ei ole pääsyä yksittäisten oppilaiden vastauksiin, ja aineistoa käsitellään siten, ettei yksittäistä oppilasta tai koululuokkaa voi tunnistaa.

Tutkimus on käynyt läpi Turun yliopiston eettisen ennakkoarvioinnin. Tietosuojaseloste on luettavissa tutkimushankkeen nettisivuilla. Tutkimuksella on Turun kaupungin myöntämä tutkimuslupa.

Ystävällisin terveisin,

Professori Piia Seppänen (tutkimushankkeen johtaja),
piia.seppanen@utu.fi,
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE,