6. luokan oppilaille

Hyvä kuudesluokkalainen,

Koulusi osallistuu tutkimukseen ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa”, jossa Turun ja Tampereen yliopistojen tutkijat selvittävät, millaista on kuudesluokkalaisten oppiminen ja koulunkäynti. Olemme myös kiinnostuneita oppilaiden hyvinvoinnista, kaverisuhteista ja luokkien oppimisilmapiiristä ja niiden vaikutuksista oppimiseen ja koulunkäyntiin. Kaikkia Turun kaupungin kuudesluokkalaisia pyydetään osallistumaan tutkimukseen.

Tutkimukseen osallistutaan tekemällä oppimistehtäviä digitaalisessa oppimisympäristössä opettajasi johdolla koulupäivän aikana. Oppimistehtäviä tehdessäsi ja niiden kaikki tehtävät suoritettuasi saat ohjelmassa palautetta omasta suoriutumisestasi. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja kaikki vastaukset käsitellään siten, ettei yksittäisiä oppilaita voida tunnistaa missään vaiheessa. Huoltajasi ovat saaneet tietoa tutkimuksestamme ja toivomme, että keskustelet kotona huoltajiesi kanssa osallistumisestasi tutkimukseen. Tutkimus etenee seuraavasti:

● Toukokuussa 2022 saat kouluusi tehtäväpaketin, jonka teette opettajanne johdolla koulupäivän aikana. Tehtävät mittaavat päättelytaitoja, matemaattista ajattelua ja luetun ymmärtämistä ja niiden ohessa esitetään kysymyksiä siitä, millaisia ajatuksia sinulla on oppimisestasi ja hyvinvoinnistasi.
● Tehtäväpaketin alussa sinulta pyydetään suostumusta osallistua tutkimukseen ja osallistuminen on vapaaehtoista.
● Sinun ei tarvitse harjoitella tehtäviä varten etukäteen.
● Tehtävien tekeminen ei vaikuta arvosanoihisi koulussa, eivätkä huoltajasi, opettajasi tai koulunne rehtori näe vastauksiasi.
● Tehtävät kestävät yhteensä noin 90 minuuttia. Ne voidaan tehdä lyhyemmissä osissa tai esimerkiksi kahden oppitunnin aikana. Opettajasi ohjeistaa teitä tästä tarkemmin toukokuussa.
● Samanlaiset tehtävät tehdään uudestaan myöhemmin, kun olet seitsemännellä luokalla (syyskuussa 2022 ja huhtikuussa 2023).
● Lisäksi on mahdollista, että tehtävät tehdään vielä myöhemmin kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla, ja että kerättyä aineistoa yhdistetään myöhempiin koulutietoihisi (esimerkiksi siihen, missä jatkat opiskelua peruskoulun jälkeen).
● Kerromme sinulle kaikissa tutkimuksen vaiheissa siitä, miten tutkimus etenee ja sinulla on oikeus olla osallistumatta tutkimukseen tai vetäytyä tutkimuksesta missä vaiheessa vain.
● Tutkimuksessa kerättävää aineistoa käytetään tutkimustarkoituksiin ja hankkeen lopuksi aineisto arkistoidaan nimettömänä ja täysin tunnisteettomana tieteelliseen tutkimusarkistoon, josta tutkijat voivat sitä hyödyntää.

Terveisin Turun ja Tampereen yliopiston tutkijat.

Tutkimuksesta voit lukea lisää tutkimushankkeen nettisivuilta. Mikäli sinulla tulee kysyttävää tutkimuksestamme, voit olla yhteydessä meihin missä tahansa tutkimuksen vaiheessa.

Lisätietoja tutkimuksesta voi tiedustella:
Projektitutkija Mari Siipola
mari.siipola@utu.fi, +358 29 450 4812
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE
Turun yliopisto