Rehtorille

Arvoisa Rehtori,

Turun kaupunkitutkimusohjelmassa toteutettavan tutkimushankkeen ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa” (2022–2023) tehtäväpaketit kerätään toukokuussa 2022. Turun ja Tampereen yliopistoissa tutkimme, miten erilaisilla luokilla (oppilaansa valikoivat painotetut erikoisluokat vs. oppilaansa asuinalueelta ottavat yleisluokat) opiskelu heijastuu oppilaiden oppimiseen, motivaatioon, hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä koettuun luokkien oppimisilmapiiriin.

Kaikkia kuudesluokkalaisia suomenkielisissä kouluissa Turussa (pl. erityiskoulut ja sairaalakoulut) pyydetään osallistumaan tutkimukseen, jossa heidän oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin kehitystä seurataan kuudennelta luokalta seitsemännelle luokalle kolmena eri mittausajankohtana (6.lk. kevät, 7.lk syksy ja 7lk. kevät). Toivomme, että välitätte liitteenä olevat tiedotteet koulunne kuudesluokkalaisten opettajille ja huoltajille sekä kuudesluokkalaisille itselleen. Osallistuminen tutkimukseen on vapaaehtoista. Oppilaat voivat katsoa videona esittelyn mitä tutkimuksessa tehdään ja päättää osallistumisestaan ennen tutkimustehtävien aloittamista.

Koulut saavat tutkimuksen eri vaiheissa tietoa tutkimuksen tuloksista ja hankkeen lopussa järjestetään keskustelutilaisuus, johon koulujen rehtorit ja opettajat voivat halutessaan osallistua. Lisäksi tutkimukseen osallistuvat oppilaat saavat vastattuaan tutkimustehtäviin ohjelmassa palautetta omasta osaamisestaan.

Aineistonkeruu toteutetaan käytännössä kouluissa siten, että kuudesluokkalaiset oppilaat tekevät luokanopettajan johdolla oppitunnin aikana tietokoneella tehtäväpaketin. Tehtäväpaketti sisältää yleisiä päättelytaitoja, matemaattista ajattelua ja luetun ymmärtämisen taitoja mittaavia kognitiivisia testejä sekä motivaatioon ja oppimiseen liittyviä asennekyselyitä, jotka sisältävät myös oppilaiden hyvinvointiin liittyviä osa-alueita. Tehtäviä varten ei tarvitse harjoitella etukäteen. Tehtävät kestävät yhteensä noin 90 min ja ne voidaan tehdä yhteensä kahden oppitunnin aikana joko peräkkäisinä oppitunteina tai esimerkiksi kahtena peräkkäisenä päivänä.

Toivomme, että tehtäväpaketit toteutetaan 6. luokissa 2.5.-31.5.2022, ja että kaikki koulut pyytävät 6. luokkalaisiaan osallistumaan tutkimukseen.

Toimitamme tarkemmat ohjeet tehtäväpakettien tekemiseen ja oppilaiden vastaajatunnukset maanantaina 2.5.2022. Turun kaupungilta saatujen oppilaslistojen pohjalta oppilaille on tehty yksilöidyt vastaajatunnisteet, jotta heidät voidaan tavoittaa myös yläkoulussa ensi lukuvuonna. Oppilaiden tunnistetietoja säilytetään oppilaiden vastauksista erillään ja käytetään ainoastaan aineistojen yhdistämiseen. Opettajilla tai koulun muulla henkilöstöllä ei ole pääsyä yksittäisten oppilaiden vastauksiin, ja aineistoa käsitellään siten, ettei yksittäistä oppilasta tai koululuokkaa voi tunnistaa.

Tutkimus on käynyt läpi Turun yliopiston eettisen ennakkoarvioinnin. Tietosuojaseloste on luettavissa tutkimushankkeen nettisivuilla. Tutkimuksella on Turun kaupungin myöntämä tutkimuslupa (liitteenä).

Ystävällisin terveisin tutkimusryhmämme puolesta,

Professori Piia Seppänen (tutkimushankkeen johtaja),
piia.seppanen@utu.fi,
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE,