8.-luokkalaisten huoltajille

Arvoisa 8.-luokkalaisen huoltaja,

Turun kaupunkitutkimusohjelmassa toteutettavan tutkimushankkeen ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa” (2022–2023) tehtäväpaketit kerätään lokakuussa 2023. Turun ja Tampereen yliopistoissa tutkimme, miten erilaisilla luokilla (oppilaansa valikoivat painotetut erikoisluokat vs. oppilaansa asuinalueelta ottavat yleisluokat) opiskelu heijastuu oppilaiden oppimiseen, motivaatioon, hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä koettuun luokkien oppimisilmapiiriin.

Tutkimuksessa kaikkia 8.-luokkalaisia Turussa pyydetään osallistumaan tutkimukseen, jossa heidän oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin kehitystä seurataan kuudennelta luokalta kahdeksannelle luokalle kolmena eri ajankohtana (6.lk. kevät, 7.lk syksy ja 8lk. syksy). Lapsenne on voinut tehdä tutkimuksen aiemmat tehtäväpaketit ollessaan 6. tai 7. luokalla. Keväällä 2022 kuudesluokkalaisista 73 % ja syksyllä 2022 seitsemäsluokkalaisista 80 % osallistui tähän tutkimukseen. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja oppilas voi halutessaan vetäytyä syytä ilmoittamatta missä tahansa vaiheessa. Tutkittavien suostumus tutkimukseen osallistumisesta pyydetään tehtäväpaketin alussa.

Kahdeksannen luokan tutkimustehtävät tehdään koulupäivän aikana lokakuussa 2023. Tehtävät kestävät yhteensä noin 90 minuuttia. Tutkimuksen päätteeksi oppilas saa palautetta oppimistehtävistä. Opettajalla ei ole pääsyä tutkimustehtävien vastauksiin, eikä osallistuminen vaikuta oppilaan arviointiin tai arvosanoihin koulussa.  Mikäli oppilas ei halua osallistua tutkimukseen tai te huoltajana kiellätte hänen osallistumisensa, tekee oppilas opettajan johdolla korvaavia tehtäviä sinä aikana, kun muut täyttävät tutkimustehtäviä.

Tehtävien tekeminen tapahtuu nimettömästi. Oppilaat vastaavat tutkimustehtäviin vastaajatunnisteiden avulla, jotka on luotu kaupungilta saatujen oppilaslistojen perusteella. Tunnistekoodien avulla eri ajankohtina kerätyt aineistot voidaan yhdistää toisiinsa. Lisäksi kouluilta saadaan tieto oppimisen ja koulunkäynnin tuesta, jota käytetään tutkimuksessa oppilasryhmän kokoonpanon tarkasteluihin liittyvissä analyyseissa. Oppilaan tunnistekoodit säilytetään oppilaiden vastauksista erillään ja niitä käytetään vain aineistojen yhdistämiseen. Yksittäisiä oppilaita ei ole mahdollista tunnistaa aineistosta. Digi- ja väestötietovirastoa sekä Tilastokeskusta pyydetään yhdistämään kerättyyn oppilasaineistoon vuoden 2020 väestörekisteritietoja, joita ovat vanhemman koulutus, ammatti, sukupuoli ja sosioekonominen asema. Jos ette halua tietojanne yhdistettävän, ottakaa yhteyttä hankkeen tutkijoihin (yhteystiedot seuraavalla sivulla).

Kaksi vuotta (2022–2023) rahoitetun tutkimushankkeen päättymisen jälkeen tutkimukselle haetaan jatkoa siten, jotta tutkimukseen sisältyvää oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin seurantaa voitaisiin jatkaa vielä saman ikäryhmän myöhempinä kouluvuosina. Lisäksi on mahdollista, että aineistoa yhdistetään tutkimustarkoituksessa peruskoulun jälkeisiin rekisteriaineistoihin (esim. toisen asteen yhteisvalintarekisteri). Jos tutkimus jatkuu näin, siitä tiedotetaan erikseen tutkimukseen osallistuvia, ja heillä on mahdollisuus kieltäytyä osallistumasta tutkimuksen jatko-osaan. Tutkimuksessa kerättävää aineistoa käytetään tutkimustarkoituksiin ja hankkeen lopuksi aineisto arkistoidaan nimettömänä ja täysin tunnisteettomana tieteelliseen tutkimusarkistoon, josta muut tutkijat voivat sitä hyödyntää.

Osallistuminen tutkimukseen on vapaaehtoista ja huoltajana teillä on oikeus kieltää lapsenne osallistuminen tutkimukseen laittamalla viestiä lapsenne opettajalle Wilman kautta. Tutkimus on käynyt läpi Turun yliopiston eettisen ennakkoarvioinnin. Tietosuojaseloste on luettavissa: https://sites.utu.fi/peruskoulut-turussa/tietosuojailmoitus. Tutkimuksella on Turun kaupungin myöntämä tutkimuslupa.

Ystävällisin terveisin tutkimusryhmämme puolesta,

Professori Piia Seppänen (tutkimushankkeen johtaja),
piia.seppanen@utu.fi,
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE,