Ilmoittaudu! Stressaantunut silakka – päivä tutkijoiden vieraana 2.6.2022

Saaristomeren tutkimuslaitoksella Seilissä torstaina 2.6.2022 järjestettävä ohjelma avaa ovet tutkijoiden maailmaan ja Saaristomeren vedenpinnan alaiseen muuttuvaan todellisuuteen sekä tieteen että taiteen näkökulmista. Silakkatutkimuksen äärelle opastavat dosentti Marjut Rajasilta, tutkijatohtori Katja Mäkinen ja taiteilija Arja Renell.

Saaristomeren tutkimuslaitoksella Seilissä on tehty 1980-luvulta asti silakoiden kasvuun ja lisääntymiseen liittyvää tutkimusta. Tutkimus tuo esiin miten laji 40 vuodessa sopeutuu muuttuvaan ympäristöön. Aineisto on osoittanut mm. sen, että silakka on kooltaan merkittävästi pienentynyt johtuen Itämeren ekosysteemin muutoksista.

Silakkatutkimuksen seuraamisen taiteellisena lähtökohtana on ollut dokumentoida ja tuoda esiin kysymyksiä pitkäjänteisen tieteellisen tutkimuksen merkityksestä. Pitkäkestoisen tutkimuksen todellisen arvon voi joskus todeta vasta vuosikymmenien kuluttua, eikä kaikkia sen hyötyjä ole mitenkään mahdollista ennalta määrittää. Esimerkiksi silakkatutkimukseen kerätystä aineistosta voidaan takautuvasti kartoittaa myös ilmastonmuutoksen kehitystä ja sen vaikutuksia Itämereen.

Pitkäkestoinen tutkimus paljastaa myös, miten tieteessäkin tiettyinä ajanjaksoina vallitsevat trendit määrittävät tutkimuksen painoarvoa. Ymmärrys omia valintoja määrittävästä kontekstista ja päätöksenteon tukena olevan tiedon rajallisuudesta auttaa tutkijaa ymmärtämään laajempia kokonaisuuksia ja varomaan liian nopeita johtopäätöksiä. Tieto siitä, että on osa tutkijoiden jatkumoa, jotka vievät tietoa eteenpäin ja kartuttavat sitä, on jo itsessään merkityksellistä.

Päivän aikana perehdymme sekä laitoksen silakkatutkimukseen ja sen eri vaiheisiin, että tutkijan ja tutkittavan suhteeseen. Miten jokin laji tai lajiryhmä on valikoitunut tutkimuksen kohteeksi? Miten suhde tutkimuskohteeseen kehittyy pitkäkestoisessa tutkimustyössä? Mitä tietoa jää tieteellisen tutkimuksen ulkopuolelle?

Lähestymme aihetta päivän mittaan esitysten, keskusteluiden ja harjoitteiden kautta. Tarkoitus on tarjota erilaisia tulokulmia sekä tieteelliseen tutkimukseen että olemiseen toisen lajin kanssa. Mitä voimme oppia toiselta lajilta? Miten harjoitella toiseuden lähestymistä ja olemista sen kanssa niin, että annamme aisteillemme tilaa havainnoida ja löytää yhteyksiä? Miten voimme oppia olemaan tasavertaisemmin osa tätä eliöiden, kasvien ja mineraalien moninaisuutta, sekä kunnioittaa sitä itseisarvona eikä vain ihmiselle tarkoitettuina hyödykkeinä?

Stressaantunut silakka on osa tapahtumasarjaa Miten tiedät mitä tiedät? Huomioinnin harjoitteita, joka kokoaa yhteen ja avaa monivuotista taiteilijoiden ja tutkijoiden yhteistyötä Saaristomeren tutkimuslaitoksella Seilin saarella CAA Contemporary Art Archipelagon hankkeessa Spectres in Change. Tapahtumasarja toteutetaan Koneen säätiön ja Svenska Kulturfondenin tuella.

OHJELMA:
8.40 – 9.15
Yhteysalus m/s Östern Nauvosta Seiliin
10.00 – 12.00
Tutkijoiden puheenvuoro: Dosentti Marjut Rajasilta ja tutkijatohtori Katja Mäkinen kertovat silakkatutkimuksesta, sen alkuvaiheista aina tähän päivään. Mitkä ovat olleet merkittävät tutkimuskysymykset eri vuosikymmenillä? Miltä maailma näyttää silakkatutkimuksen valossa, mitä silakka meille kertoo? Miten pitkäkestoista tutkimustyötä siirretään seuraavalle tutkijapolvelle?
12.00 – 13.00
Lounas (omakustanteinen)
13.00 – 14.00
Arja Renell kertoo työstään taiteilijana silakkatutkimuksen parissa ja pohjustaa iltapäivän harjoitteita.
14.00 – 15.00
Ylitämme aistiemme rajat ja lähestymme silakan maailmaa mikroskooppien avulla: Miltä näyttää merivesi? Mitä silakka syö? Mlten määritetään silakan ikä?
15.00 – 16.30
Vierailu silakoiden maailmassa (vedessä): uintia snorklaten tai vedenalaiseen maailmaan tutustumista kahlaten ja katsellen vesikiikareiden avulla.
17.15 – 17.40
Päivän viimeinen lautta Seilistä Nauvoon (m/s Östern)
16.30 – 20.00
Yöpyjillä mahdollisuus saunoa
17.00 – 20.00
Ruokailu (omakustanteinen)

Jos olet kiinnostunut, niin ilmoittaudu mahdollisimman pian osoitteeseen: info@contemporaryartarchipelago.org

Osallistujia otetaan mukaan rajallinen määrä. Saarella on mahdollista myös yöpyä, mutta paikkoja on rajoitetusti, joten ilmoitathan mikäli olet kiinnostunut yöpymään 2.-3.6. Yöpyminen ja ruokailut ovat omakustanteisia (hintatiedot: VisitSeili).

Päivän ohjelman järjestävät yhteistyössä Saaristomeren tutkimuslaitos (Turun yliopisto) ja CAA Contemporary Art Archipelago.

Tapahtuma Facebookissa