Pieniä roskia poimimassa – Saaristomeren nanomuovitutkimus käynnistyy

Weisell-säätiöltä tukea Turun yliopistolle Saaristomeren nanomuovien tutkimukseen

Weisell-säätiö tukee vuosina 2021-22 Turun yliopiston Saaristomeren nanomuoveihin liittyvää tutkimushanketta kaksivuotisella rahoituksella, josta ensimmäisen vuoden osuus on noin 92 000 euroa. Hankkeen tavoitteena on kuvata sekä tuottaa tietoa Saaristomeren meriympäristön nanomuovien koosta, muodosta ja pitoisuuksista, ja rakentaa sitä kautta tutkimusyhteisölle työkaluja nanomuovien vaikutusten analysoimiseen. Tutkimus edesauttaa nanomuovi- partikkeleiden ympäristö- ja terveysvaikutuksien parempaa arvioimista. Tutkimus toteutetaan Turun yliopiston Biodiversiteettiyksikön Seilin kenttäasemalla yhteistyössä TYn Maantieteen ja Geologian laitoksen kanssa.

Hänninen, Jari & Hiltunen, Arto, Turun yliopisto
Itämeren nanomuovitutkimuksen aloittaminen Suomessa – Pieniä roskia poimimassa” (pdf).

Lisätietoa: