Julkaisut
2025
Mutta, M., Peltonen, P., Laine, P. & Lintunen, P. (2025). Fluency across modes: an exploratory study of L1 and L2 spoken and written fluency. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (ennakkoverkkojulkaisu), 1–29.
2024
Lehtilä, E., Peltonen, P. & Lintunen, P. (2024a). How does access to L1 speech affect L2 and L3 perceived fluency? Evidence from Finnish-speaking and Finnish–Swedish bilingual speakers. Nordand, 19 (2), 73–90.
Lehtilä, E., Peltonen, P. & Lintunen, P. (2024b). Listener perceptions of L1 speech in L2 and L3 fluency assessment contexts: a qualitative approach. Teoksessa M. Toivola, P. Lintunen & L. M. Heikkola (toim.), Puheen tutkimuksen uusia suuntia – Aineistona vapaasti tuotettu puhe. New directions in speech research – Freely produced speech as data (s. 191–215). AFinLA-teema / n:o 17. Jyväskylä.
Lehtilä, E., Rauha, A. & Lintunen, P. (2024). I projektet MultiFluency studeras flerspråkiga personers flyt med ögonspårning. Hiiskuttua: Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.
Olkkonen, S. (2024). Sini… eikun punainen: suomenoppijoiden puheen sujuvuustutkimusta. Hiiskuttua: Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.
Olkkonen, S., Mutta, M. & Lintunen, P. (2024). Fluency profiles in L2 monologue production: the role of underlying cognitive factors. Teoksessa M. Toivola, P. Lintunen & L. M. Heikkola (toim.), Puheen tutkimuksen uusia suuntia – Aineistona vapaasti tuotettu puhe. New directions in speech research – Freely produced speech as data (s. 167–190). AFinLA-teema / n:o 17. Jyväskylä.
Olkkonen, S., Snellings, P., Veivo, O. & Lintunen, P. (2024). Cognitive fluency in L2: The effect of automatic and controlled lexical processing on speech rate. Journal of Psycholinguistic Research, 53, 66.
Peltonen, P. & Lintunen, P. (2024a). Word searches and fluency during problem-solving tasks: a mixed-methods study of L1 Finnish and L2 English interaction. Teoksessa M. Toivola, P. Lintunen & L. M. Heikkola (toim.), Puheen tutkimuksen uusia suuntia – Aineistona vapaasti tuotettu puhe. New directions in speech research – Freely produced speech as data (s. 143–166). AFinLA-teema / n:o 17. Jyväskylä.
Peltonen, P. & Lintunen, P. (2024b). Teaching L2 speech fluency with learner-corpus-based awareness-raising activities: Insights from a short-term intervention study. International Journal of Learner Corpus Research 10 (1), 39–66. Erikoisnumero “Learner Corpus Research for Pedagogical Purposes” (toim. S. Götz & S. Granger).
Peltonen, P., Olkkonen, S., Szyszka, M. & Lintunen, P. (2024). L2 repair fluency through the lenses of L1 repair fluency, cognitive fluency, and language anxiety. Applied Linguistics Review.
Szyszka, M., Peltonen, P., & Lintunen, P. (2024). Unravelling the relationship between language anxiety and foreign language speech fluency in a monologue production. Journal of Multilingual and Multicultural Development (ennakkoverkkojulkaisu), 1–15.
2023
Lehtilä, E. (2023). Monikielisten oppijoiden tarkastelu tuo uusia näkökulmia puheen sujuvuuden tutkimukseen. Elävää tiedettä -blogi.
Lintunen, P., Mäkinen, S. & Eirola, V. (toim.) (2023). Sujuvuutta suulliseen kielitaitoon: Näkökulmia kielten opetukseen. Turku: Turun yliopisto.
→ Lisätietoa SuSuKi-koulutuksesta: https://sites.utu.fi/susuki/
Peltonen, P. (2023). Fluency revisited. ELT Journal, 1–4.
Peltonen, P., Kosmala, L., Götz, S. & Lintunen, P. (2023) The interplay between speech fluency and gesture in L1 Finnish and L2 English task-based interactions. Proc. Disfluency in Spontaneous Speech (DiSS) Workshop 2023, 8–12.
Szyszka, M. & Lintunen, P. (2023). Zooming into the L2 Speech Fluency Markers of Anxious and Non-Anxious Advanced L2 Learners – an Extreme Case Sampling Report. Research in Language, 24 (4), 357–376.
2022
Lehtilä, E., Peltonen, P. & Lintunen, P. (2022). Miten äidinkielen puhetyyli vaikuttaa vieraan kielen sujuvuuteen? Hiiskuttua: Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.
Lintunen, P., Mutta, M., Olkkonen, S., Peltonen, P. & Veivo, O. (2022). Sujuvuus ja epäsujuvuus vieraan kielen oppimisen näkökulmasta: monitahoinen ilmiö edellyttää monitieteistä tutkimusta. Teoksessa S. Loukusa, T. Hautala & A.-K. Tolonen (toim.), Sujuvaa vai sujumatonta? Puheen ja kielen sujuvuutta tutkimassa. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys. s. 75–87.
Peltonen, P. & Lintunen, P. (2022). Multilingual speakers’ L1, L2, and L3 fluency across languages: A study of Finnish, Swedish, and English. Nordand, 17(1), 48–63.
2021
Mutta, M. & Salminen S. (2021). Les séquences préfabriquées dans la production écrite dans le cas de scripteurs finnophones de français et suédois L2. [Formulaic sequences in written production: the case of Finnish learners of L2 French and Swedish] Synergies pays riverains de la Baltique, 14/20, 11–26.
Olkkonen, S. & Veivo, O. (2021). Mitä katse voi kertoa puheen takeltelusta? Hiiskuttua: Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.
Olkkonen, S. & Veivo, O. (2021). Miten mieli käsittelee kieltä – Prosessointinäkökulma kielenopetukseen. Tempus 3/2021.
Peltonen, P. (2021). Connections between measured and assessed fluency in L2 peer interaction: a problem-solving perspective. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching.
2020
Lintunen, P., Mutta, M. & Peltonen, P. (2020). Fluency in L2 Learning and Use. Bristol: Multilingual Matters.
Lintunen, P., Mutta, M. & Peltonen, P. (2020). Sujuvuustutkimuksen käänteitä: katsaus sujuvuustutkimuksen menetelmiin. Teoksessa S. Grasz, T. Keisanen, F. Oloff, M. Rauniomaa, I. Rautiainen & M. Siromaa (toim.) Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa – Methodological Turns in Applied Language Studies (s. 174–197). AFinLAn vuosikirja 2020. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja n:o 78. Jyväskylä.
Peltonen, P., Mäki, E-L. & Lintunen, P. (2020). Monikielistä sujuvuutta. Hiiskuttua: Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.
Peltonen, P., Naapila, S. & Lintunen, P. (2020). Projektet MultiFluency studerar talflytet hos flerspråkiga personer. Leala-tutkimuskeskuksen blogi.
Opinnäytetyöt
Aittokumpu, H. (2024). The Influence of a 7-Week Spoken English Course on the Use of Stalling Mechanisms: A Mixed-methods Study of Fluency Development. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto.
Elo, H. (2023). Complexity and Accuracy in Multilingual Finnish University Students’ Speech: A Quantitative Comparison of Grammatical and Lexical Measures in L1 Finnish, L2 English, and L3 Swedish. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto.
Kaltiomaa, S. (2021). Speed of talk as a measure of fluency: The relationship between Finnish L1 and English L2 speech rate and articulation rate. Kandidaatintutkielma. Turun yliopisto.
Korkka, O. (2024). From Group-level to the Individual: A Mixed Methods Study on Language Anxiety and its Connections to L2 Speech Fluency among Finnish Upper Secondary School Students. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto.
Lehtilä, E. (2021). Comparing L2 speech fluency in monologue and dialogue: A quantitative study of Finnish upper secondary school learners of English. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto.
Mäki, E-L. (2021). Connections between L1 and L2 stalling mechanisms: A mixed methods study on university level English second language speakers’ fluency. Kandidaatintutkielma. Turun yliopisto.
Ollila, M. (2024). Does Fluency Mean Intelligibility? A Mixed Methods Study on the Perceptions of Speech Fluency and Its Teaching among L2 English Teachers in Finland. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto.
Seppänen, E. (2023). “Do we put the star map after the first aid kit?” – The Use of Questions as Indicators of Interactional Fluency in L1 Finnish and L2 English Interaction. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto.
Tammi, T. (2024). Communication Strategies and Their Role in Interactional Fluency in L1 Finnish and L2 English Dialogues: A Mixed Methods Study of University Students of English. Pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto.
Rihko, L. (2024). Promoting L2 English Speech Fluency in Finnish General Upper Secondary Education: A Survey of Textbooks and Teachers’ Perceptions. Sivuaineen tutkielma. Turun yliopisto.