Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkolehti
Viimeisimmät julkaisut
10.2.2021
Sivistykselliset keinot poliittisen päätöksenteon ja valtiosuunnittelun osana Rituaalien ja myyttien käyttöä osana 1800-luvun hallitsijaretoriikkaa käsittelevä tutkimukseni nostaa esiin sukujuuriltaan länsisuomalaiset Alexander Armfeltin, Carl Johan Walleenin, Emil Stjernvall-Walleenin...
29.1.2021
Teinityttöjen kasvukipuja 1700-luvulla Tyttöys 1700-luvulla oli prosessi. Varhaismodernina aikana ikään liittyi paljon sosiaalisia odotuksia, tietoja ja taitoja. Vasta kun tyttö pystyi täyttämään paikkansa...
25.1.2021
Paluu kylmän sodan maailmaan Olen eläkkeellä oleva meriupseeri, jonka palvelusaikaa 1970- ja 1980-luvuilla sävyttivät kylmän sodan henki, Pariisin rauhansopimus, Suomen ja Neuvostoliiton välinen YYA-sopimus...
20.1.2021
Vauhtia ja virikkeitä varhennettuun kielenopetukseen monella kielellä – opettajien täydennyskoulutusta korona-aikana Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa kaikissa Suomen kouluissa jo peruskoulun ensimmäisellä vuosiluokalla, viimeistään ensimmäisen vuosiluokan keväällä. Varhennetun...
15.1.2021
Salatun tiedon kaipaajat Henkien kutsuminen, niiltä lohdun sanoman kuuleminen ja monenlainen esoteerinen etsintä leimasivat 1800-luvun lopun vuosia. Monet olivat kyllästyneet kylmään ja kalseaan...
7.1.2021
Uusi teos Turun ylioppilaista Turun romantiikaksi nimetty ylioppilasnuorison liikehdintä 1800-luvun alussa oli yllättävän monipuolista ja kielirajat ylittävää. Tuore tutkimus aiheesta kokoaa sen kollektiiviset toimintamuodot...
1.1.2021
Humanistinen tiedekunta – menneestä tulevaan Turun yliopisto perustettiin itsenäisen Suomen alkuhuumassa vapaan kansan lahjaksi vapaalle tieteelle. Kysymys oli kansallisesta projektista, jossa maahan haluttiin saada kokonaan...
24.12.2020
Enkeleitä – onko heitä? Enkeli on joulun kuvastoa – yksille kauneinta sellaista ja toisille pahinta kitsiä. Joka tapauksessa enkelin hahmo ja idea on keskeistä...
19.12.2020
PLoP tutki: Esikouluikäisten empatiataidot kehittyvät robottikoiran ja elävän koiran kanssa Pori Laboratory of Play:n tekemässä tutkimuksessa selvitettiin esikouluikäisten lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä koira-avusteisissa oppimistilanteissa, joihin osallistettiin robottikoira ja elävä koira....