Blogi
OHOSKE-blogin toimituskunta: Professori Inkeri Ruokonen sekä yliopistonlehtorit Tarja-Riitta Hurme ja Anitta Melasalmi. Lähetä esitykset blogikirjoituksiksi toimituskunnalle osoitteeseen: anitta.melasalmi@utu.fi
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2022/11/Ohoskelaiset-Kasvatustieteen-paivilla-2022-410x220.jpeg)
28.11.2022
OHOSKE-blogikirjoituksena julkaistaan Inkeri Ruokosen kommenttipuheenvuoro Kasvatustieteen päivien OHOSKE-symposiumissa 25.11. 2022 Hyvät kuulijat ja symposiumin puheenjohtaja Arttu Mykkänen, Kiitän mahdollisuudesta toimia diskussanttina tässä upeassa Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan harjoittelun ohjaukselliset ulottuvuudet -symposiumissa. Me...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2022/11/JyY-blogi-10.2022-410x220.png)
1.11.2022
Yliopisto-opettajat ja lehtorit ohjausosaamistaan kehittämässä Kirjoittanut: Katja Annala, Tarja Liinamaa ja Tuulikki Ukkonen-Mikkola, Jyväskylän yliopisto OHOSKE-hankkeen Jyväskylän yliopiston toimijoilla oli hakemusta kirjoittaessa vahvana jo...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2022/09/medium_UniOulu_0271-410x220.jpg)
2.9.2022
Ohjaus opiskelijan toimintamahdollisuuksia laajentamassa Opiskelijan kasvuprosessi varhaiskasvatuksen opettajuuteen etenee opintojen ja työssäoppimisen myötä. Ohjauksen tehtävä on vahvistaa ja laajentaa ohjattavan toimintamahdollisuuksia. Kyse ei ole...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2022/05/people-2557396_1280-410x220.jpg)
30.5.2022
Ensimmäiset englanninkielisessä tutkinto-ohjelmassa opiskelleet varhaiskasvatuksen opettajat ovat valmistuneet Tampereen yliopistosta Kirjoittajat: Salla Paasovaara-Pösö, Arttu Mykkänen, Susanna Itäkare ja Laura Rantavuori, Tampereen yliopisto Tampereen yliopiston ensimmäinen kasvatustieteen kandidaatin ohjelman englanninkielisen toteutuksen...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2022/05/yhteisyto-410x220.jpg)
4.5.2022
Päiväkodin ohjausmyönteinen toimintakulttuuri opettajaopiskelijan ammatillisen toimijuuden edistäjänä Kirjoittajat: Heidi Chydenius, Marianne Tiusanen, Hannele Roponen, Eeva-Leena Onnismaa & Kirsi-Marja Heikkinen, Helsingin yliopisto Varhaiskasvatuksen opettajankoulutus on kautta aikojen kiinnittynyt...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2022/03/jyukuva-410x220.jpg)
31.3.2022
Kuulumisia varhaiskasvatuksen opettajakouluttajien seminaarista Kirjoittajat: Katja Annala, Jyväskylän yliopisto, Kirsi-Marja Heikkinen, Helsingin yliopisto ja Tiina Kuutti, Itä-Suomen yliopisto OHOSKE-verkosto järjesti 26.1.2022 varhaiskasvatuksen opettajankouluttajille suunnatun...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2022/03/childrens-hands-g250c3d706_1920-410x220.jpg)
3.3.2022
Ohjaavan opettajan on hyvä olla lämmin ja vastaanottavainen Kirjoittaja: Sofia Uhlenius, tutkimusavustaja, KM-opiskelija Kun varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija herää aamulla ensimmäiseen harjoittelupäiväänsä, on ilmassa paljon jännitystä siitä, mitä on tulossa....
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2021/12/christmas-gaf3f93707_1920-410x220.jpg)
19.12.2021
Joulukuun blogitervehdys Joulurauhaa! Joulukuun blogitervehdys tulee Turun yliopiston OHOSKE-ryhmältä ja on samalla kiitos sekä kooste koko siitä valtakunnallisesta työstä, jota OHOSKE-hankkeen ensimmäisenä...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2021/11/image-from-rawpixel-id-3809043-jpeg-410x220.jpg)
30.11.2021
Ohjausosaamisen koulutusta Tampereen kumppanuusverkostossa Ohjausosaamisen koulutusta Tampereen kumppanuusverkostossa jo vuodesta 2013 Kirjoittajat: Salla Paasovaara-Pösö, Laura Rantavuori, Arttu Mykkänen ja Päivi Kupila, Tampereen yliopisto Mentoroinnin...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2021/10/Kuva-oulun-yliopisto-blogi-loka-2021-410x220.jpg)
28.10.2021
Työssäoppimisen ohjauksen rooleja, Oulun yliopisto Työssäoppimisen ohjauksen rooleja Oulun yliopiston varhaiskasvatuksen koulutuksessa Kirjoittajat: Riikka Kess, Jaakko H. Moilanen, Heidi Nikkinen ja Tiina Nissinen, Oulun Yliopisto...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2021/09/yhteistyo-410x220.jpg)
29.9.2021
Yhteistyöllä kohti varhaiskasvatuksen opettajan vahvaa asiantuntijuutta ja identiteettiä Koulutuksen, työelämän ja yliopistojen yhteistyöllä kohti varhaiskasvatuksen opettajan vahvaa asiantuntijuutta ja identiteettiä Kirjoittajat: Tuulikki Ukkonen-Mikkola, Tarja Liinamaa, Elina Lehtinen, Raija Perko ja Katja Annala, Jyväskylän yliopisto Harjoittelu...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2021/09/Flinga-OHOSKE-seminarista-26.8.22021-410x220.jpg)
8.9.2021
Turun alueen varhaiskasvatuksen johtajien tapaaminen 26.8.2021 Turun yliopiston OHOSKE-tiimi järjesti Turun yliopiston ohjausosaamisen täydennyskoulutusta käsittelevän seminaarin Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueen varhaiskasvatuksen johtajille – seminaarin tavoitteena oli...
![](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2021/05/ovenpielipeli-images_hi-res-410x220.png)
28.5.2021
Yhteisharjoittelua kehittämällä kohti laadukasta tiimityötä Kirjoittanut: Tiina Kuutti, Sanni Kahila ja Nina Sajaniemi Vuonna 2019 Itä-Suomen yliopistossa alkoi varhaiskasvatuksen koulutuksen harjoitteluiden ohjaamisen kehittämistyö. Tavoitteena oli...
![maisemakuva](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2021/04/landscape-995870_1920-e1619605151732-410x220.jpg)
28.4.2021
Harjoittelupäiväkodin johtaminen ja ohjauskulttuurin kehittäminen Essi Kantonen, päiväkodin johtaja, Elina Fonsén, HY:n osahankkeen johtaja ja Heidi Chydenius, HY:n osahankkeen projektisuunnittelija Helsingin yliopistossa varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen...
![OHOSKE Flinga 26.3.2021](https://sites.utu.fi/ohoske/wp-content/uploads/sites/954/2021/03/OHOSKE-seminaarin-Flinga-26.3.2021-410x220.jpg)
24.3.2021
OHOSKE-verkosto käynnistyi yhteisellä seminaarilla 26.3.2021 OHOSKE-verkosto käynnistyi yhteisellä seminaarilla 26.3.2021 OHOSKE-verkosto on kuuden yliopiston varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen ohjausosaamista kehittävä verkosto, joka kokoaa yhteen kansallisesti ja kansainvälisesti...