Silakkapäivä Seilissä torstaina 8.8.2024

SILAKKAPÄIVÄ
8.8.2024
Seili

Tervetuloa Saaristomeren tutkimuslaitokselle Seiliin tutustumaan silakkaan!

Silakka on Itämeren ekosysteemin avainlaji, joka on ruokkinut myös näillä pohjoisilla rannoilla ihmiskulttuurin kehitystä. Silakka on ollut merenkäynnin ja kulttuurivaihdon moottori jo vuosituhansia. Silakan ansiosta nälkävuodetkin koettelivat rannikon asukkaita hieman keveämmin. Tänä päivänä ihmisen aiheuttamat ympäristön muutokset kuitenkin kurittavat silakkaa. Teollisuuden päästöt ovat välillä sokeuttaneet ja nyt taas silakoiden kuulo näyttää heikentyvän. Sopeutuessaan ilmastonmuutoksen vaikutuksiin Saaristomeren silakka sen kun laihtuu.

Silakka on varsinainen poliittinen eläin, kumppanilajimme luontokulttuurisessa historiassa. Sen tulevaisuuskin kulkee evä kädessä kanssamme.

Saaristomeren tutkimuslaitoksella on seurattu silakan ja sen elinympäristön muutoksia jo 1980-luvulta. Yleisölle avoin silakkapäivä Seilissä avaa tätä tutkimustyötä ja opastaa tarkastelemaan Itämerta silakan näkökulmasta tutkijoiden ja taiteilijoiden yhteistyön avulla.

Silakkapäivän järjestävät Saaristomeren tutkimuslaitos ja CAA Contemporary Art Archipelago yhteistyössä Imagining Godzilla -hankkeen ja John Nurmisen Säätiön kanssa. Tapahtuma on osa monivuotista tieteen ja taiteen välistä yhteistyötä Seilissä, jota näyttely Tiedon äärillä esittelee saarella tänä kesänä Saaristomeren tutkimuslaitoksen 60-vuotisjuhlan kunniaksi. Näyttelyä ja tapahtumaa tukee Taiteen edistämiskeskus.

Ohjelma on avoin yleisölle ja osallistua voi haluamiinsa osuuksiin. Tapahtuma on suomen- ja englanninkielinen. Lisätietoja tapahtumasta julkaistaan elokuussa.

Lisätietoa Saaristomeren tutkimuslaitoksen silakkatutkimuksesta:

Silakan lisääntymisbiologinen tutkimus Turun yliopistossa

OHJELMA

12.30-13.00 60 vuotta muuttuvan meren tutkimusta: opastus Saaristomeren tutkimuslaitokselle
13.00-14.00 Mitä silakalle kuuluu?: tutkija Katja Mäkinen opastaa lukemaan silakan kuuloluita ja meriveden ravintoverkkoa merivesilaboratoriossa
14.00-15.00 Kurkistus pinnan alle: tutustutaan saaren rantavesiin vesikiikarein, snorklaten, kahlaten, uiden tai kelluen meribiologien opastuksella
15.00-15.30 Musiikkiesitys, Imagining Godzilla -hanke
15.30-16.00 Tieteen äärillä: kuraattori Taru Elfvingin näyttelykierros
16.00-16.30 60 vuotta muuttuvan meren tutkimusta: opastus Saaristomeren tutkimuslaitokselle

YHTEYSLIIKENNE

M/S Norrskär
Turku-Seili 9.30-11.15