Hymynaamat ja Bloom

Hymynaamat ja Bloom

Tämä väline sisältää neljä komponenttia: Sateenkaariposteri, hymynaamat, SOLO -taksonomian ja opettajan arviointivälineen. Välineen käyttö aloitetaan ajattelujulisteen ja hymynaamojen käytöstä. Niiden avulla ajattelu tehdään näkyväksi sekä oppilaille että opettajalle. Ajattelun arviointi tapahtuu SOLO -taksonomian ja opettajan arviointivälineen avulla.

Arvionitivälineen tavoitteena on arvioida, miten oppilas osaa itse arvioida omaa ajatteluaan Bloomin taksonomiaan tukeutuen ja miten oppilaan arviointikyky kehittyy posteria käytettäessä. Lisäksi tavoitteena on auttaa oppilasta reflektoimaan sekä omaa ajatteluaan että oman ajattelun arviointikykyään. Keskeistä toiminnassa on keskustelu opettajan ja oppilaiden välillä.

 

Ohjeet arviointivälineen käyttöön

Linkkien takana on ohjeet jokaisen arviointivälineen käyttöön. Käyttö kannattaa aloittaa Sateenkaariposterista ja siirtyä kohti opettajan arviointivälinettä.

Sateenkaariposteri

Hymynaamat

SOLO

Opettajan arviointiväline

Materiaalit

Tuntisuunnitelmia

Tästä osiosta löydät tuntisuunnitelmia arviointivälineiden käyttöön. Tuntisuunnitelmia voi myös muokata tiettyyn oppiaineeseen sopivaksi.

Sateenkaariposteri ja hymynaamat

Tuntisuunnitelma (Sateenkaariposteri & hymynaamat)

Ajattelukuvia

 

Historia, ajattelu & hymynaamt

Tuntisuunnitelma (historia)

Jääkaudesta kivikauteen – ajattelutehtäviä

In English