Andre Sourander

NordForsk myönsi merkittävän rahoituksen professori Andre Souranderin johtamalle hankkeelle

NordForsk on myöntänyt professori Andre Souranderin johtamalle CrisesSolutions-hankekonsortiolle noin 11 miljoonan Norjan kruunun (880 000 euroa) rahoituksen. Hankkeen päätavoitteena on lisätä ymmärrystä lasten ja nuorten psykososiaalisesta hyvinvoinnista ja resilienssistä COVID-19-pandemian aikana.

Hankkeessa tutkitaan, miten erilaiset koronakriisiin liittyvät viranomaistoimet vaikuttivat lasten ja nuorten mielenterveyteen ja hyvinvointiin Pohjoismaissa, sekä sitä, miten pandemia näkyi eri maiden mielenterveyspalveluiden tarjonnassa.

– Tutkimuksen valmistuttua ymmärrämme paremmin pandemian pitkän aikavälin vaikutuksia yksilöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla. Tämä saavutetaan tarkastelemalla laajoista väestörekistereistä saatavia hyvinvointi-indikaattoreita, keräämällä kyselyillä ja haastatteluilla nuorten omia kokemuksia sekä vertailemalla kartuttamaamme tietoa eri maista, Sourander sanoo.

Tutkimuksessa tarkastellaan myös universaalien digitaalisten interventioiden toteuttamista lasten, nuorten ja perheiden auttamiseksi ahdistusta ja stressiä lisäävissä kriisitilanteissa.

Tulevaisuuden ratkaisuja kehitetään yhdessä lasten, nuorten ja alan järjestöjen kanssa

Hanke perustuu professori Souranderin mukaan osallistavaan lähestymistapaan, sillä lapsia, nuoria ja eri järjestöjä kutsutaan mukaan työpajoihin tutkimuksen suunnitteluun ja interventioiden kehittämiseen.

– Euroopassa nähdään todennäköisesti tulevaisuudessakin erilaisia kriisejä, kuten uusia pandemioita, sotia, ympäristökatastrofeja ja talouskriisejä. Siksi tieto koronapandemian vaikutuksista lasten ja nuorten hyvinvointiin ja kriiseihin liittyvistä riski- ja resilienssitekijöistä on tärkeää kestävien yhteiskuntien ja paremman kriisinhallinnan rakentamiseksi.

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen lisäksi CrisesSolutions-hankkeeseen osallistuvat Linköpingin yliopisto, Norjan arktinen yliopisto sekä Islannin yliopisto. Hanketta toteutetaan vuosina 2023-2027.