Esittelyssä Yhdessä vahvaksi -hankkeen uudet tutkijat Bianca Arrhenius ja Tiia Ståhlberg

Tiia Ståhlberg ja Bianca ArrheniusBianca Arrhenius ja Tiia Ståhlberg ovat aloittaneet vuoden 2023 alussa Yhdessä vahvaksi -hankkeen tutkijoina. He vastaavat jatkossa tutkimuksen kokonaiskuvasta ja projektin etenemisestä.

Bianca Arrhenius ja Tiia Ståhlberg ovat koulutukseltaan lääkäreitä. Arrhenius on erikoistunut yleislääketieteeseen ja tehnyt pääosin preventiivistä työtä esimerkiksi neuvolan ja kouluterveydenhuollon parissa. Hän väitteli tohtoriksi oppimishäiriöistä syksyllä 2022.

Ståhlberg taas on erikoistunut nuorisopsykiatriaan, ja hänen väitöstutkimuksensa käsitteli ahdistushäiriöiden perinataalisia riskitekijöitä. Ståhlberg väitteli tohtoriksi Turun yliopistossa toukokuussa. Sekä Arrhenius että Ståhlberg tekevät monenlaisia tutkimustöitä Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa.

Yhdessä vahvaksi -hankkeen tutkijoina Arrhenius ja Ståhlberg suunnittelevat, mitä mittareita ja missä vaiheessa käytetään raskaana olevien äitien sekä näiden lasten tutkimiseen.

– Tiivistetysti vastaamme projektin tieteellisestä puolesta, Arrhenius kertoo.

Hankkeessa mukana olevat hoitajat voivat lähestyä Ståhlbergiä ja Arrheniusta kaikissa tutkimuksen kulkuun liittyvissä asioissa. Tällaisia asioita voisivat olla esimerkiksi tutkimuksen osallistujien seurantaan tai mittareihin liittyvät kysymykset.

Uusia mittareita äidin ja vauvan terveyden seurantaan

Arrheniuksella ja Ståhlbergillä on myös tutkimusterveisiä hankkeessa mukana oleville hoitajille.

– Olemme työstäneet tutkimuksen seuraavaa osuutta, jossa äitiä ja vauvaa seurataan synnytyksen jälkeen, Ståhlberg kertoo.

– Tutkimukseen on lisätty äidin ja vauvan seurantaan suunnattuja kyselylomakkeita. Lisäksi Tyksin Majakkasairaalassa on aloitettu hankkeeseen liittyvien biologisten näytteiden kerääminen. Osa henkilöstöstä on myös käynyt koulutuksen siitä, miten lapsen ja äidin vuorovaikutusta videoidaan ja miten videoita tulkitaan ja pisteytetään. Nämä videoinnit aloitetaan pian. Arrhenius lisää.

Hoitajilla tärkeä rooli tutkimuksessa

Lopuksi Arrhenius ja Ståhlberg kiittelevät Yhdessä vahvaksi -hankkeen hoitajien työpanosta ja muistuttavat tutkimuksen tärkeydestä.

– Äidin raskaudenaikainen masennus on todella yleistä, ja sillä on potentiaalisesti todella haitallisia vaikutuksia äidille ja lapselle sekä heidän vuorovaikutussuhteensa muodostumiselle. Tekemämme tutkimus voi hyödyttää suurempaa joukkoa ihmisiä, joilla on samoja haasteita kuin tutkimukseen osallistuvilla, Arrhenius kertoo.

– Terveydenhoitajat tekevät tosi, tosi tärkeää työtä! Jotta tutkimus toteutuu, tarvitaan tutkittavia, ja hoitajilla on tässä ensisijaisen tärkeä rooli, summaa Ståhlberg.

> Yhdessä vahvaksi -tutkimus