Verkkokoulutus: Raskausajan masennus – osaammeko tunnistaa ja hoitaa?

17.05.2022 09:00 - 12:15

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Voimaperheet-työryhmä ja INVEST tutkimuksen lippulaiva järjestävät 17.5. klo 9.00 – 12.15 valtakunnallisen verkkokoulutuksen raskausajan masennuksen tunnistamisesta ja hoidosta. Koulutus on avoin neuvolassa työskenteleville lääkäreille ja terveydenhoitajille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Koulutus on maksuton.

Ilmoittautumiset 15.5.2022 mennessä: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=12603
Linkki lähetetään osallistujille ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tilaisuudesta tehdään tallenne, joka on ilmoittautuneiden katsottavissa kahden viikon ajan valmistumisestaan.

9.00 Tilaisuuden avaus, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen puheenvuoro

9.10 Raskausajan masennuksen tunnistaminen ja hoito – Tiina Riekki, tutkijatohtori, Oulun yliopisto, Neurotieteen tutkimusyksikkö ja MRC Oulu, Oulun yliopisto ja OYS; Psykiatriaan erikoistuva lääkäri, OYS erva; Puheenjohtaja, Suomen Perinataalimielenterveys ry.

10.00 Raskausajan masennus – FinLapset-kyselytutkimuksen tuloksia ja suositukset EPDS-lomakkeen käytölle Tutkimuspäällikkö Reija Klemetti, THL

10.40 Tauko

11.00 Raskauden aikainen masennuslääkkeiden käyttö ja turvallisuus – Dosentti, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Heli Malm, HYKS, Teratologinen tietopalvelu; Turun yliopisto

11.40 Yhdessä vahvaksi –raskausajan masennuksen digiavusteinen hoito  ja vaikuttavuustutkimus – Erikoistutkija Miika Vuori & Yhdessä vahvaksi -työryhmä, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Turun yliopisto