Pirkanmaan hyvinvointialueen terveydenhoitajille järjestettiin koulutukset Voimaperheet-ohjelmista

Pirkanmaan hyvinvointialue on ottanut käyttöön lasten käytösongelmien ehkäisyyn kehitetyt Voimaperheet-ohjelmat. Voimaperheet-työryhmä järjesti alueen terveydenhoitajille suunnatut koulutukset Tampereella Metso-kirjastossa 29.-30.8.2023.

Koulutustilaisuudessa kuultiin puheenvuorot kehityspäällikkö Malin Kinnuselta, erikoistutkija Kaisa Mishinalta, perhevalmentaja Susanna Toivoselta ja tutkimuskoordinaattori Pia Rantalalta.

Koulutuksessa keskityttiin kolme- ja nelivuotisneuvolakäyntien yhteydessä tehtävään käytösongelmien seulontaan ja Voimaperheet-vanhemmuusohjelmiin. Lapsen käytösongelmien ehkäisy on tärkeää, sillä ne ovat yhteydessä myöhempiin psykiatrisiin häiriöihin, rikollisuuteen sekä päihde- ja terveysongelmiin.

Malin Kinnunen puhumassa koulutuksessa.– Tutkimuksista tiedämme, että neuvolassa voidaan tunnistaa varhaisia käytösongelmia. Ongelmien varhaisessa tunnistamisessa terveydenhoitajan ammattitaito on tärkeässä roolissa, Malin Kinnunen sanoi tilaisuuden alussa.

Voimaperheet-neuvolakyselyn avulla pyritään löytämään ne perheet, joissa lapsella on suurentunut riski saada käytöshäiriön diagnoosi. Kyselyihin vastanneista perheistä viidestä kymmeneen prosenttia seuloontuu mukaan ohjelmaan.

Nelivuotiaiden vanhemmille tarjottava Huomaa hyvä lapsessasi -ohjelma pohjautuu vanhempainohjaukseen. Digitaaliset materiaalit ja säännöllinen perhevalmentajan puhelinvalmennus mahdollistavat hoidon ajasta ja paikasta riippumatta.

Kolmevuotiaiden vanhemmat voivat osallistua universaaliin myönteisen vanhemmuuden Ole läsnä lapsellesi -ohjelmaan, jonka materiaalit ovat täysin digitaalisia. Ohjelma on vielä tutkimusvaiheessa, mutta tulevaisuudessa sitä pyritään tarjoamaan myös vanhemmille lapsille aina kouluikään saakka.

Tampereen neuvoloissa hyviä kokemuksia Voimaperheet-ohjelmista

Pirkanmaan hyvinvointialue on ottanut Voimaperheet-ohjelmakokonaisuuden käyttöön syksyllä 2023, mutta alueelta muun muassa Tampere ollut mukana Voimaperheet-tutkimusyhteistyössä vuodesta jo vuodesta 2016 lähtien.

Koulutukseen osallistuneet hoitajat Sini Mansikka ja Mette LindenSini Mansikka (vas.) ja Mette Lindèn osallistuivat Voimaperheet-koulutukseen tiistaina 29.8.

Sini Mansikka työskentelee terveydenhoitajana Klaavan äitiys- ja lastenneuvolassa ja Mette Lindèn Tampellan neuvolassa. Molemmat ovat melko tuoreita terveydenhoitajia: Mansikka on työskennellyt neuvolaterveydenhoitajana vuodesta 2020 lähtien ja Lindèn viime keväästä.

Molemmille on ehtinyt jo kertyä positiivisia kokemuksia Voimaperheet-ohjelmista. Sekä Mansikka että Lindèn ovat kokeneet Voimaperheet-ohjelmat todella hyödyllisinä.

– Perheiltä on tullut hyvää palautetta ja moni on kertonut saaneensa apua lapsen käyttäytymisen hallintaan. Myös lomakkeiden palautusprosentti on ollut meidän neuvolassa todella hyvä ja melkein kaikki perheet tuovat täytetyn kaavakkeen mukaan nelivuotisneuvolaan, Mansikka kertoo.

– Itsellänikin on ihan samanlaisia kokemuksia. Terveydenhoitajan näkökulmasta seulonta on tehty tosi vaivattomaksi toteuttaa osana nelivuotisneuvolakäyntiä, Lindèn lisää.

Lue lisää ohjelmista:

> Voimaperheet – Huomaa hyvä lapsessasi