Sofia Sorokin.

Sofia Sorokin nauttii terveydenhoitajan työstä ja perheiden hyvinvoinnin tukemisesta

Terveydenhoitaja Sofia Sorokin kertoo työstään Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Sorokin on asiakastyön lisäksi mukana erilaisissa kehittämistehtävissä ja toimii hyvinvointialueen Voimaperheet-koordinaatioryhmässä.

Sofia Sorokin työskentelee Kirkkonummella äitiys- ja lastenneuvolassa terveydenhoitajana. Sorokin kertoo päätyneensä aikoinaan sattumusten kautta kesätöihin neuvolaan ja jääneensä sille tielle, koska tykästyi kovasti neuvolatyöhön.

– Pidän terveydenhoitajan työstä todella paljon. On tosi antoisaa, kun pääsee tutustumaan asiakasperheisiin ja tukemaan perheitä heidän isoissa elämänmuutoksissaan. Kirkkonummella halutaan panostaa omahoitajuuteen, Sorokin sanoo.

Pitkäkestoisesta hoitosuhteesta on terveydenhoitajan mukaan myös hyötyä, kun tarkoituksena on edistää perheiden hyvinvointia.

– On tosi tärkeää, että terveydenhoitaja tuntee perheen ja heidän elämäntilanteensa. Se auttaa meitä tunnistamaan mahdollisia haasteita.

Yhdessä vahvaksi -tutkimuksessa kehitetään raskausajan masennuksen hoitoa

Terveydenhoitajan tehtäviin kuuluu myös odottajien psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen. Sofia Sorokin korostaa, että mielen hyvinvointi on oma merkittävä kokonaisuutensa neuvolapalveluissa.

– Emme me silti ole terapeutteja, vaan terveydenhoitajia. Meidän mielenterveysosaaminen on ennen kaikkea vuorovaikutusta ja keskustelua arjen voimavaroista, Sorokin sanoo.

Voimaperheet-tutkimuskokonaisuuteen kuuluva Yhdessä vahvaksi -tutkimus on laajentunut tänä keväänä lähes koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Hankkeessa tutkitaan raskausajan masennuksen yleisyyttä ja kehitetään masennukseen digiavusteista hoitoa. Sorokin pitää Yhdessä vahvaksi -tutkimusta tärkeänä kokonaisuutena.

– Raskausajan masennusta täytyy tutkia, jotta ymmärrämme paremmin sen yleisyyttä. Näen myös etäyhteydellä tapahtuvan hoitopolun suurena mahdollisuutena. Odottavat äidit ovat tottuneet käyttämään digitaalisia palveluita, Sorokin sanoo.

Sorokin on nähnyt omassa työssään raskausajan masennus- ja ahdistusoireilun lisääntyneen etenkin korona-ajan myötä.

– Kuvailisin korona-ajan luoneen lumipalloefektin. Monet perheet ja odottajat jäivät yksin ja tukiverkostojen hyödyntäminen vaikeutui. Lumipallo ei ole vieläkään pysähtynyt ja oireilu tuntuu olevan nykyään entistä yleisempää.

Seulontalomake on hyvä puheeksi ottamisen väline

Yhdessä vahvaksi -tutkimuksessa myös seulotaan raskausajan masennusta kaikilta alueen odottajilta EPDS-lomakkeen avulla heti äitiysneuvolan ensikäynnillä. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella äidit täyttävät saman seulontalomakkeen uudemman kerran vielä kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen.

– Seulonta on todella tarpeellinen toimenpide ja seulontalomake loistava apuväline. Se, että odottajat saavat seulontalomakkeen heti ensikäynnillään on tosi olennaista, koska se lieventää raskausajan masennukseen liittyvää stigmaa. Lomakkeen avulla terveydenhoitajan on helppo aloittaa keskustelu monelle arasta aiheesta.

Sorokinin mielestä omahoitajuus on tärkeää myös odottajien ja jo synnyttäneiden äitien psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemisessa ja raskausajan masennuksen tunnistamisessa.

– Kun on tavannut henkilön aiemmin, on helpompi arvioida mahdollisia muutoksia hänen henkisissä voimavaroissaan, Sorokin pohtii.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella toimii oma Voimaperheet-koordinaatioryhmä

Sofia Sorokin kertoo asiakastyön lisäksi tekevänsä osan työajastaan erilaisia kehittämistehtäviä ja on osa Voimaperheet-tutkimuskokonaisuuden alueellista koordinaatioryhmää Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.

– Meillä on hyvinvointialueella käytössä myös Voimaperheet-tutkimuskokonaisuuteen kuuluvat lasten käytösongelmien ehkäisyyn kehitetyt Huomaa hyvä lapsessasi ja Ole läsnä lapsellesi -ohjelmat. Voimaperheet koettiin niin tärkeäksi kokonaisuudeksi, että halusimme organisoida sen ympärille oman koordinaatioryhmän helpottamaan tiedonkulkua alueellamme, Sorokin avaa.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on nimetty neljä terveydenhoitajaa ryhmään. Sorokin kuvailee ryhmän tarkoitusta ennen kaikkea tiedon välittäjänä omalla alueellaan.

– Saamme säännöllisesti Voimaperheistä tietoa ja materiaaleja Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksesta ja viemme näitä eteenpäin oman alueemme neuvoloihin.

Sorokin kehuu, että Voimaperheet-kokonaisuus on hyvin toteutettu ja kiittää erityisesti hyvistä materiaaleista ja koulutuksista.

– Olemme saaneet konkreettisia apuvälineitä tutkimuksen toteutuksesta, kuten painetut terveydenhoitajan ohjeet ja aloituskoulutuksen. Myös säännölliset kertauskoulutukset ovat tosi tärkeitä, jotta uudet työntekijät ja pidempään poissa olleet pääsevät kartalle tutkimuksen käytännöistä.

> Voimaperheet – Huomaa hyvä lapsessasi
> Yhdessä vahvaksi -tutkimus