Piirroskuva onnellisesta odottavasta äidistä.

Yhdessä vahvaksi -tutkimus laajenee uusille alueille

Raskausajan masennukseen liittyvää Yhdessä vahvaksi -interventiotutkimusta toteutetaan tällä hetkellä seitsemällä alueella: Varhassa, Espoossa, Porissa, Tampereella, Soitessa, Siun sotessa ja Oulussa.

Vuonna 2024 tutkimus laajenee koko Länsi-Uudellemaalle sekä Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Laajentamista myös muilla hyvinvointialueilla alueilla suunnitellaan.

Tutkimuksessa toteutuu vuoden alusta alkaen seuraavia pieniä muutoksia, pois lukien Oulun alue:

• Terveydenhoitajien perehdytykset ja koulutukset toteutetaan jatkossa Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksesta käsin. Jokaiselle tutkimusalueelle nimetään yhteydenpidosta ja koulutuksista vastaava henkilö Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksesta.
  • Neuvoloiden terveydenhoitajat tilaavat tutkimukseen liittyvät materiaalitilaukset jatkossa osoitteesta yhdessavahvaksi@utu.fi.
  • Raskaana olevilta palautuvat seulontalomakkeet ja suostumukset (tutkimuskuoret) postitetaan jatkossa suoraan Lastenpsykiatrian tutkimuskeskukseen neuvoloihin toimitettavissa maksetuissa vastauslähetyskuorissa.

Terveydenhoitajien tehtävät seulontaprosessissa säilyvät ennallaan. Tärkeää on, että terveydenhoitajat ymmärtävät raskaudenaikaisen masennuksen tunnistamisen ja seulomisen merkityksen paitsi osana tutkimuksen onnistumista ja osana työtään mutta myös raskaana olevien naisten ja perheiden hyvinvoinnin näkökulmasta.

Yhdessä vahvaksi -tutkimustiimi toivottaa kaikille lämminhenkistä ja rentouttavaa Joulun aikaa!

> Yhdessä vahvaksi -tutkimus