Jenni Lehto.

Jenni Lehto edistää lasten ja perheiden hyvinvointia sekä terveydenhoitajana että tutkimushoitajana

Jenni Lehto työskentelee Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa raskaudenaikaisen masennuksen Yhdessä vahvaksi- tutkimuksessa tutkimushoitajana. Tutkimushoitajan työn ohella hän työskentelee terveydenhoitajana äitiys- ja lastenneuvolassa Oulussa. Lehdon mukaan raskausajan masennus- ja ahdistusoireet ovat yleisiä, ja pitää siksi Yhdessä vahvaksi -tutkimusta tärkeänä.

Jenni Lehto työskentelee Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Oulussa äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajana. Neuvolassa hän tekee asiakasvastaanottoa ja moniammatillista yhteistyötä eri ammattiryhmien kanssa. Hän myös vetää ryhmäneuvolaa sekä on mukana perhevalmennuksen kehittämistyöryhmässä.

Neuvolatyössä Lehto kertoo nauttivansa erityisesti asiakaskohtaamisista ja pitkistä asiakassuhteista.

– Olen saanut työskennellä monien perheiden kanssa useiden vuosien ajan. Työ on myös itsenäistä ja sopivan haastavaa, ja saan tehdä myös moniammatillista yhteistyötä, Lehto kertoo.

Neuvolassa käy Lehdon mukaan paljon hyvinvoivia perheitä ja odottajia, mutta myös yhä enenevissä määrin perheitä, joilla on erilaisia haasteita.

– Kohtaan työssäni lähes viikoittain masennus- tai ahdistusoireista kärsiviä odottavia tai jo synnyttäneitä. Käynneillä tulee esille muun muassa keskustelutuen tarve ja osalla perheistä tukiverkoston puute. Asiakkaat kertovat avoimesti tutulle hoitajalle omista ja perheen asioista, sillä neuvola koetaan luotettavana paikkana, josta voi matalalla kynnyksellä hakea apua ja tuoda asioita esille.

Raskausajan masennus- ja ahdistusoireet yleisiä

Neuvolatyönsä ohella Lehto työskentelee Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa raskaudenaikaisen masennuksen Yhdessä vahvaksi- tutkimuksessa tutkimushoitajana. Lehto kertoo kuulleensa esihenkilöltään, että tutkimukseen haettiin tutkimushoitajaa osa-aikaiseen työhön Oulussa.

– Kiinnostuin mahdollisuudesta olla mukana edistämässä sekä raskaudenaikaisen masennuksen hoitoa että perheiden hyvinvointia, jotka koen tärkeäksi omassa terveydenhoitajan työssäni, Lehto sanoo.

Tutkimushoitajan työ on Lehdon mukaan mielenkiintoista ja monipuolista. Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa terveydenhoitajien perehdyttäminen tutkimukseen ja tutkimuskuorien kokoamista. Lisäksi hän toimii terveydenhoitajien ja tutkimushenkilöstön yhteyshenkilönä.

– Pidän tutkimushoitajan työssä erityisesti siitä, että saan tavata ja keskustella alueeni terveydenhoitajien kanssa ja olla mukana edistämässä raskaudenaikaisen masennuksen tunnistamista ja hoitoa. Työssä saan myös käyttää luovuutta eri tavalla kuin neuvolatyössä.

Lehto pitää Yhdessä vahvaksi -tutkimusta tärkeänä, sillä raskausajan masennus- ja ahdistusoireet ovat yleisiä.

– Niiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin.  Kannattaa rohkeasti pyytää ja ottaa vastaan apua matalla kynnyksellä.

Lehto kertoo saaneensa kollegoiltaan palautetta, että myös asiakkaat pitävät raskaudenaikaisen masennuksen tutkimusta tärkeänä ja lähtevät mieluusti mukaan tutkimukseen. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen terveydenhoitajia hän kiittää hyvästä yhteistyöstä ja tärkeästä työstä, jota terveydenhoitajat tekevät odottajien ja heidän perheidensä sekä Yhdessä vahvaksi -tutkimuksen hyväksi.

– Teillä terveydenhoitajilla on tutkimuksessa tärkeä rooli, ja ilman teidän työpanostanne ei tutkimusta voitaisi tehdä.

Lasten poskisolunäytteiden avulla tutkitaan hoidon vaikutusta ihmisen biologiaan

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on tällä hetkellä käynnissä tutkimus, joka liittyy Euroopan tutkimusneuvoston rahoittamaan DIGIPARENT-hankkeeseen. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on selvittää, miten Voimaperheiden kaltaiset psykososiaaliset interventiot vaikuttavat ihmisen biologiaan.

Tutkimuksessa vertaillaan 4-vuotiaana Voimaperheet-ohjelmaan osallistuvien perheiden lasten solunäytteitä niihin lapsiin, joiden perheille ei tarjota ohjelmaa 4-vuotistarkastuksen yhteydessä. Poskisolunäytteet otetaan nelivuotistarkastuksen yhteydessä neuvolassa.

Tutkimus alkoi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella vuodenvaihteessa, ja Lehto kertoo päässeensä jo keräämään neuvolatyössään poskisolunäytteitä.

– Näytteen ottaminen on sujunut hyvin ja perheet ovat lähteneet mielellään mukaan tutkimukseen, Lehto kertoo.

Yhdessä vahvaksi -tutkimus

DIGIPARENT-tutkimus Pohteen alueella