Neljä nuorta selin kameraan.

Nuoren kohtaaminen

MOOC-kurssi.

Haluaisitko kehittää kohtaamistaitojasi nuorten kanssa työskennellessä?

Suuri osa sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalojen ammattilaisista tekee kohtaamistyötä päivittäin. Kohtaamisen taidot voivat olla avainasemassa asiakkaiden haasteiden ratkeamisessa – ne ovat edellytys esimerkiksi sille, että nuori voi kokea saavansa apua ja tukea erilaisissa ja moninaisissa elämän haasteissa. Hyvät kokemukset voivat johtaa avun saamiseen jo varhaisessa vaiheessa, kun toisen ihmisen aito, empaattinen ja ymmärtäväinen kohtaaminen herättää toivoa ja luottamusta ammattilaisiin.

Tällä verkko-opintojaksolla perehdytään siihen, millaista on hyvä tai huono kohtaaminen ja miten kohtaamistilanteeseen voi itse ammattilaisena vaikuttaa. Opintojaksolla käsitellään kohtaamista ammattitaitona mm. luottamuksen rakentumisen ja lapsen oikeuksien näkökulmista. Suuri osa opintojakson materiaaleista on kokemusasiantuntijajärjestöjen nuorten tuottamia. Opintojaksolla pääset tutustumaan paljon sote-palvelujen asiakkaina olleiden nuorten kokemuksiin ja tutkittuun tietoon sekä arvioimaan kohtaamistaitojasi ja reflektoimaan omia kokemuksiasi oppimaasi.

Yhteistyökumppanit:

Tukenasi ry. logo.     Auta lasta ry. logo.      Veturointi-hankkeen logo.

Osallisuuden aika ry. logo.       Turun ammattikorkeakoulun logo.

Opintopistemäärä: 1 op
Opintojaksokoodi: SOTE0017
Lisätietoja opinto-oppaassa

Tähän tulee linkki, josta pääset tutustumaan uudistetulle kurssialueelle syyskesällä 2024!

Ilmoittautuminen

Mikäli haluat suoritusmerkinnän, voit ilmoittautua opintojakson suorittajaksi ja tehdä vaadittavat tehtävät oppimisympäristössä. Vain ilmoittautuneet saavat pääsyn opintojakson tehtäviin/tenttiin.

Voit ilmoittautua suorittajaksi vuoden ympäri, avoimen yliopiston ilmoittautumisissa olevaa kesätaukoa lukuun ottamatta. Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostiisi kirjautumisohjeet kurssialustalle HUOM! avoimen yliopiston kautta ilmoittautuvilla suoritusohjeiden saamisessa on viive (max. 12 arkipäivää) ja ohjeet saapuvat kun ilmoittautumisesi on käsitelty.

• Turun yliopiston tutkinto-opiskelijan ilmoittautuminen tehdään Pepissä opiskelijan työpöydällä, josta näet ilmoittautumisajat.
  • Avoimen yliopisto-opetuksen ilmoittautuminen tehdään ilmoittautumispalvelussa, josta näet ilmoittautumisajan ja opinto-oikeuden keston. Opintomaksu on 15 euroa. Lisätietoja avoimen yliopisto-opetuksen esittelysivulta.

Kuuntele opintojaksoon liittyvä podcast

Sinua voisi kiinnostaa myös opintojaksomme…

“Tulevana lääkärinä ymmärrys lasten ja nuorten kokemusmaailmasta on ensiarvoisen tärkeää.”
– Sote-akatemian opiskelija

“Osaan tulevassa opettajan työssäni huomioida oppilaiden erilaisia reaktioita ja seurata tarkemmin mahdollista avun tai tuen tarvetta.
Tunnen paremmin opiskeluhuollon ammattilaisia ja heidän keinoja tukea ja auttaa oppilaita vaikeissakin tilanteissa. Osaan ohjata ja suositella oppilaan oikean ammattilaisen pakeille.”
– Sote-akatemian opiskelija

“Hyödynnän opiskelussa oppimaani tietoa toimiessani tukiperheenä eri ikäluokan lapsille ja nuorille, joilla osalla on erityistarpeita ja ongelmia.”

Selaa opintojaksoja teemoittain