Nuoret hoivaajat: Perheenjäsenen vakava sairaus, vamma tai päihteiden käyttö lapsuuden kokemuksena

MOOC-kurssi.

Miten vanhemman tai perheenjäsenen vakava sairaus, vamma tai päihteiden väärinkäyttö vaikuttaa lapsen ja nuoren elämänkulkuun?

Tämä MOOC-opintojakso perehdyttää sinut nuoret hoivaajat (young carers) -ilmiön perusteisiin. Tutustut sen käsitteellisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin, hoivan käsitteeseen ja hoivaan kokemuksena. Opiskeltuasi MOOCin ymmärrät läheisen vakavan sairauden, vamman tai liiallisen päihteiden käytön vaikutuksia lapsen tai nuoren elämässä erityisesti hoivan näkökulmasta, sekä millaisia kokemuksia ja kuormitusta ne aiheuttavat. Opit myös tunnistamaan kohderyhmän sekä sen tuen tarpeen ja haavoittuvuuden. Opintojaksolla kuulet paljon nuorten empiirisiä kokemuksia hoivaajana.

Yhteistyökumppanit:

Finfami_VarsinaisSuomi_logo

Joensuunseudunomaishoitajat-logo

Opintopistemäärä: 2 op
Opintojaksokoodi: SOTE0038
Lisätietoja opinto-oppaassa

Avoin verkkokurssi avataan elokuussa 2024

Ilmoittautuminen

Mikäli haluat suoritusmerkinnän, voit ilmoittautua opintojakson suorittajaksi ja tehdä vaadittavat tehtävät oppimisympäristössä. Vain ilmoittautuneet saavat pääsyn opintojakson tehtäviin/tenttiin.

Voit ilmoittautua suorittajaksi vuoden ympäri, avoimen yliopiston ilmoittautumisissa olevaa kesätaukoa lukuun ottamatta. Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostiisi kirjautumisohjeet kurssialustalle HUOM! avoimen yliopiston kautta ilmoittautuvilla suoritusohjeiden saamisessa on viive (max. 12 arkipäivää) ja ohjeet saapuvat kun ilmoittautumisesi on käsitelty.

• Turun yliopiston tutkinto-opiskelijan ilmoittautuminen tehdään Pepissä opiskelijan työpöydällä, josta näet ilmoittautumisajat.
  • Avoimen yliopisto-opetuksen ilmoittautuminen tehdään ilmoittautumispalvelussa, josta näet ilmoittautumisajan ja opinto-oikeuden keston. Opintomaksu on 30 euroa. Lisätietoja avoimen yliopisto-opetuksen esittelysivulta.

Kuuntele opintojaksoon liittyvä podcast

Sinua voisi kiinnostaa myös opintojaksomme…

“Kohdatessani perheitä tulevassa työssäni osaan nyt eri tavalla tunnistaa “näkymättömiä” lapsia ja nuoria, ja kohdentaa toimintaani myös heihin erilaisella fokuksella kuin olisin osannut ilman kurssia.”
– Sote-akatemian opiskelija

Selaa opintojaksoja teemoittain