Tutkijavierailut kouluille
Syksystä 2025 alkaen meidän kauttame voi varata Turun yliopiston tutkijan puhumaan koululle!
Oletko aina halunnut tutkijan kertomaan tutkimuksestaan luokallesi ja tuomaan jotain erilaista tunteihisi? Pystyt nyt varaamaan tutkijan Turun yliopistolta meidän kauttamme koulullesi. Suurin osa vierailuista on etänä, joten tutkijan voi varata mistä tahansa päin Suomea! Tutkijat voivat myös vaihtelevasti lähteä tietylla alueella oleville kouille paikan päälle. Lähivierailumahdollisuudesta mainitaan aina kunkin tutkijavierailun kuvauksessa.
Alla olevasta listasta löydät tällä hetkellä tarjolla olevat vierailut. Niissä kerrotaan, kuka ja minkä alan tutkija vierailua tällä teemalla pitää, mille ikäluokalle tai -luokille vierailua voidaan pitää, mahdolliset jo tiedossa olevat aikataulurajoitukset ja tietenkin kuvaus siitä, millaisista asioista tutkijavireilun aikana oppii. Listassa ensimmäisenä ovat mille tahansa ikäluokalle sovellettavissa olevat vierailut ja tämän jälkeen ne, joita voidaan pitää vain vanhemmille oppilaille.
Vierailut on suunniteltu kestämään 45 minuuttia, jossa on reilusti aikaa myös oppilaiden kysymyksille.
Tutkijan varaaminen koulullesi on yksinkertaista: laita viestiä Matleenalle (hemtuo@utu.fi) ja kerro, kenet alla olevasta listasta löytyvistä tutkijoista haluaisit vieraaksesi, millaiselle ryhmälle ja milloin. Laitamme viestiä eteenpäin tutkijalle ja kysymme, sopiiko vierailu hänelle. Mahdottoman montaa vierailua kukaan tutkijoista ei kuitenkaan pysty lukukaudessa tekemään, joten lisäämme merkinnän jokaisen vierailun kuvaukseen siinä vaiheessa, kun tutkija ei ehdi enää ottaa enempää vierailuja.
Ruoka ja aistit
Tutkija: Oskar Laaksonen, elintarviketieteet
Ikäluokka: mikä vain – sisältö sovellettavissa
Lähivierailu Turun alueen kouluihin voi onnistua, mutta tämä sovitaan vieralukohtaisesti.
Sopii erityisesti kemian tai biologian tunnille.
Tämän vierailun teeman takaa löytyy kaikkea ruuasta, ja sisältöä voidaan painottaa erilaisiin tarkempiin aiheisiin sen mukaan, mikä kiinnostaa. Miten ruokaa aistitaan, ja mitkä kaikki asiat ruuassa itse asiassa vaikuttavat syömiskokemukseen? Entä miten ruuan ominaisuudet oikeastaan syntyvät kemiallisesti? Vierailulla voidaan keskittyä esimerkiksi ruokien hajuun, makuun, rakenteisiin ja väreihin, valmistamisprosessien, -vaiheiden tai ainesosien merkitykseen tai vaikka siihen, millaisia erilaisia ruokia onkaan olemassa tai voisi tulevaisuudessa olla. Kaikki tämä tutkijan näkökulmasta tietysti!
Vierailuaikoja voi kysellä tiistai-, keskiviikko- tai torstai-iltapäiville.
Kasvien terveys ja yhteyttäminen
Tutkija: Iida-Maria Rantanen, molekulaarinen kasvibiologia
Ikäluokka: mikä vain – sisältö sovellettavissa
Lähivierailu muutaman kilometrin säteellä Turun keskustasta voi onnistua, mutta tämä sovitaan vierailukohtaisesti.
Tässä vierailussa päästään kuulemaan kasvien terveyteen liittyvistä asioista. Ihmisten terveistä elintavoista puhutaan jatkuvasti, mutta kasviterveydestä kuulee harvemmin. Vierailussa tutustutaan siihen, mitkä asiat vaikuttavat kasvien terveyteen ja esimerkiksi siihen, millaiset asiat kasveja stressaavat. Koska vierailua voidaan pitää minkä ikäisille tahansa, tarkka sisältö määräytyy kuitenkin ikäluokan mukaan. Pienimpien kanssa voidaan puhua esimerkiksi siitä, mitä peruasioita kasvit tarvitsevat voidakseen hyvin, kun taas lukioikäisten kanssa pystytään syventymään kasvistressin fysiologisempiin vaikutuksiin.
Vierailuaikoja voi kysellä syys- ja lokakuiden tiistaille klo 10-15 välille.
3D-tulostuksen maailma
Tutkija: Heidi Piili tai muu ryhmän jäsen, konetekniikka
Ikäluokka: mikä vain – sisältö sovellettavissa. Alakouluihin vain lähitoteutus, yläkoulu-lukioille ensisijaisesti lähivierailu, jos Turun alueen koulu, mutta lyhyempi versio etänä onnistuu myös.
Työpajassa tutustutaan 3D-tulostuksen perusteisiin käytännön tekemisen ja havainnollistavan opastuksen kautta. Osallistujat johdatetaan kolmiulotteisen muotoilun ja valmistuksen maailmaan 3D-tulostuskynien ja yksinkertaisen 3D-mallinnuksen avulla.
Aluksi perehdytään lyhyesti siihen, mitä 3D-tulostus on, miten se toimii ja missä sitä nykyään käytetään. Tämän jälkeen siirrytään käytännön työskentelyyn:
- 3D-tulostuskyniä käytetään muotoilun kokeilemiseen käsin. Jokainen saa mahdollisuuden piirtää ja rakentaa omia pieniä kolmiulotteisia muotoja sulattamalla muovia kynän avulla.
- 3D-mallinnusta kokeillaan yksinkertaisella selainpohjaisella ohjelmistolla (esim. Tinkercad). Ohjelman perustoiminnot esitellään, ja osallistujat pääsevät rakentamaan omia mallejaan virtuaalisesti.
Työpajaan tuodaan valmiita 3D-tulosteita, joiden avulla havainnollistetaan, millaisia esineitä tulostimilla voidaan valmistaa ja mitä suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon.
Sisältö mukautetaan osallistujien iän mukaan:
Nuoremmilla (noin 6–10 v.) painopiste on omassa tekemisessä ja kokeilemisessa, kun taas vanhemmille (11–18 v.) tarjotaan enemmän taustatietoa 3D-teknologiasta, sen mahdollisuuksista ja suunnittelun logiikasta. Kaikenikäiset saavat mahdollisuuden luoda itse ja nähdä ideansa muuttuvan kolmiulotteiseksi muodoksi.
Tavoitteena on herättää kiinnostus 3D-tulostukseen, teknologiaan ja luovaan suunnitteluun helposti lähestyttävällä ja innostavalla tavalla.
Sosiaaliset verkostot
Tutkija: Aura Raulo, tietotekniikka, data-analytiikka
Ikäluokka: yläkoulu
Sosiaaliset suhteet ovat yksi ihmisyyden ja monen muun sosiaalisen lajin olemuksen peruspilareista. Niiden avulla ihmiseltä tai eläimeltä toiselle liikkuu esimerkiksi tieto parhaista marjapaikoista, erilaisista selviytyä hankalista ajoista, tai ihmisten tapauksessa vaikkapa siitä, mitä tiede on oppinut maailman toiminnasta. Niiden kautta kuitenkin liikkuu myös muunlaiset asiat, kuten juorut ja tartuntataudit. Sosiaalisten verkostojen ymmärtäminen on siis olennainen osa ihmisyyden ja yleisemmin sosiaalisten lajien ymmärtämistä. Verkostot ovat kuitenkin usein niin monimutkaisia, että niiden selvittämiseen tarvitaan tietokoneita ja niitä erityisen hyvin käyttäviä ihmisiä.
Tämän vierailun aikana kuullaan siitä, miten erilaiset asiat, niin hyvät kuin huonotkin, leviävät sosiaalisten verkostojen kautta, ja miten data-analyytikot pystyvät sitä kaikkea seuraamaan ja mallintamaan.
Tutustuminen lasertyöstöön
Tutkija: Heidi Piili tai muu ryhmän jäsen, konetekniikka
Ikäluokka: yläkoulu-lukio
Ensisijaisesti lähivierailu Turun alueen kouluihin.
Työpajassa tutustumme lasertyöstön maailmaan. Mitä lasersäde on, ja mihin kaikkeen sitä voidaan hyödyntää nykyaikaisessa valmistuksessa ja muotoilussa?
Aluksi perehdymme, miten lasersäde syntyy ja miten se toimii materiaalin työstämisessä.
Työpajassa näemme esimerkkikappaleita, jotka on valmistettu lasermerkkaamalla tai laserleikkaamalla. Tarkastelemme erilaisia materiaaleja – kuten vaneria, akryyliä tai metallia – joihin laser on jättänyt jälkensä. Osallistujat saavat tarkastella työstön tarkkuutta, monipuolisuutta ja esteettisiä mahdollisuuksia.
Työpajan sisältö on suunniteltu erityisesti 13–18-vuotiaille ja sopii hyvin tekniikasta, suunnittelusta tai muotoilusta kiinnostuneille nuorille. Tavoitteena on avata laserteknologian käyttömahdollisuuksia ja innostaa havainnoimaan luovuutta osana digitaalista valmistusta.
Ydinvoiman kulttuuriperintö valokuvien kautta
Tutkija: Veera Ojala, kulttuurintutkimus
Ikäluokka: lukio
Ensisijaisesti lähivierailu, Turun tai Porin kouluihin.
Kuvaus vierailusta tulossa! (Myös otsikko voi tässä yhteydessä muuttua.)
Kielten kehitys
Tutkija: Outi Vesakoski, kielitieteet
Ikäluokka: lukio
Kuvaus vierailusta tulossa! (Myös otsikko voi tässä yhteydessä muuttua.)