Kanariansaarilla sijaitseva yhteispohjoismainen NOT-kaukoputki. NOT-koulun kuvaus. Kuvan tiedot löytyvät sivun tekstisisällöstä.

NOT-koulu

Vuoden 2024 NOT-koulu lukiolaisille!

NOT-koulu on tähtitieteestä, fysiikasta ja luonnontieteistä kiinnostuneille lukiolaisille (2. ja 3. vuoden opiskelijat) suunnattu kurssi Turun yliopiston Tiedekeskuksen ja Lounais-Suomen LUMA-keskuksen, Suomen ESO-keskuksen ja Suomen lukioiden välillä. NOT-koulu on ainutkertainen mahdollisuus päästä itse tekemään eturivin tiedettä. Se tarjoaa intensiivisen kokemuksen tähtitieteen tutkimuksesta, sekä muuhun opiskeluun nähden tavallisesta poikkeavia oppimisympäristöjä.

Koulun toteutuksessa mukana ovat: Tiedekeskus ja Lounais-Suomen LUMA-keskus ja Suomen ESO-keskus. Kurssin vastaavana opettajana toimii tähtitieteilijä FT, Pasi Nurmi (029-4504358, pasnurmi@utu.fi)

NOT-koulu rakentuu Kanariansaarilla sijaitsevalla 2.5 metrin läpimittaisella yhteispohjoismaisella NOT-kaukoputkella etänä tehtäviin havaintoihin Turun yliopistolla. Koulu kerää yhteen noin 60 lukion 2.-3. vuoden opiskelijaa ympäri Suomea.
Kurssilaiset maksavat itse majoituksen ja ruokailunsa kurssin aikana, sekä matkakulut kotipaikan ja Turun välillä.
Alla on muutamia oppilaiden ottamia kuvia vuodelta 2022:

Tiedekoulun ohjelmaan kuuluu:

• tähtitieteen ja ohjelmiston perehdytystä itseopiskeluna ennen havaintojaksoa
  • kahden päivän vierailu Turun yliopistolle sisältäen havaitsevan tähtitieteen luentoja ja havaintoyön teleskoopilla, mikä suoritetaan etänä
  • vierailu Fysiikan ja tähtitieteen laitokselle yliopiston kampusalueella vierailun aikana
  • havaintojen käsittelyä ja analysointia, sekä tulosten esittäminen tieteellisen raportin muodossa kurssin jälkeen

NOT-koulu tarjoaa lukion päättävälle opiskelijalle unohtumattoman elämyksen ja erinomaisen lähtökohdan luonnontieteen jatko-opintoihin.

Kun osallistuminen varmistuu ja jos tarvitsette majoitusta, niin varatkaa itse majoitus Turun keskustan majoitustarjonnasta.

Esimerkiksi Sokos hotel Kupittaa sijaitsee kävelymatkan päässä yliopistolta.

Kurssin ohjelma 2024:

Alkutuntien opetus tapahtuu etänä pidettävillä luennoilla, joihin liittyy harjoituksia.
Etäluennoissa käytetään ZOOM-ohjelmistoa ja voit liittyä luentoihin linkkien takaa. ZOOM-ohjelmiston voit asentaa osoitteesta: https://zoom.us/download

Alkuluennot:

1. Etäluento keskiviikkona 30.10 klo 15.00-16.15 (linkki tulee myöhemmin) NOT:in ja kurssin esittely, sekä havaintokohteiden etsiminen.
    1. Luentomateriaali+kotitehtävät: Katsele ja lataa täältä (linkki tulee myöhemmin)
    2. Omien kohteiden luettelo (excel). Kopioi ryhmäsi valtsemat kohteet tänne ja tarkista samalla ettei muilla ryhmillä olisi samoja kohteita: Havaintojen kokoomatiedosto (linkki tulee myöhemmin)
  2. Etäluento keskiviikkona 6.11 klo 15.00-16.15 (linkki tulee myöhemmin): Käytettävät ohjelmistot ja LINUX-käyttöjärjestelmä:
    • Luentomateriaali: Katsele ja lataa täältä (linkki tulee myöhemmin)

Etähavainnot:

Kaksi kurssia, joissa molemmilla on yksi havaintoyö ja yksi yhteinen päivä (päivät tarkentuvat syyskuussa, mutta kurssi on viikolla 46, eli 11-17.11)

1. päivä klo 12.00: kurssi alkaa, yliopistoon tutustumista, havaintoihin valmistautumista ja ohjelmistojen harjoittelua. 1. havaintoyö
  2. päivä klo 12.00: havaintojen käsittelyä ja lopetus klo 15.00
  • tämän jälkeen ryhmät työskentelevät itsenäisesti omissa kouluissaan valmistellen loppuraporttia ja redusoiden kuvia.

Loppuseminaari

3. Seminaari keskiviikkona 27.11 klo 15.00-16.30 (linkki tulee myöhemmin): Kurssin yhtenen lopetus etänä, jossa ryhmät esittelevät tutkimustuloksensa

Miten osallistun kurssille?

Ilmoittautuminen aukeaa elokuussa ja teemme ilmoittautumisessa yhteistyötä LUKEMA-verkoston kanssa!

Tuliko mieleen kysymyksiä?  Soita tai lähetä sähköpostia: Pasi Nurmi, puh. 029-4504358, pasnurmi@utu.fi