Maailmankaikkeus eri kielillä -hanke

Maailmankaikkeus eri kielillä -hanke tuo liikuteltavan planetaarion ja tähtitieteen työpajat Varsinais-Suomen, Ahvenanmaan ja Satakunnan kouluille!

Keväällä 2024 saimme Åbo Akademin LUMA-keskuksen Skolresursin ja Avaruuspuisto Väisälän kanssa yhdessä Suomen Kulttuurirahastolta rahoituksen, jonka avulla pääsemme kiertämään Väisälän liikuteltavan planetaarion kanssa kouluille täysin maksutta. Planetaario on 7 metriä halkaisijaltaan ja n. 5 metriä korkea. Se pystytetään koulun liikuntasaliin.

Vierailujen sisältöön kuuluu kaksi noin 45 mittaista osaa: planetaarionäytös ja paja, jossa päästään pohtimaan sähkömagneettisen säteilyn erilaisia allonpotuuksia, eli röntgeniä, näkyvää valoa, infrapunasäteilyä ja radioaaltoja. Koska kaikilla näillä aallonpituuksilla näkyy maailmankaikkeudessa aivan erilaisia asioita, ne ovat kaikki omalta osaltaan merkittävässä roolissa maailmankaikkeuden tutkimuksessa.

Näytöksistä ja pajoista tehdään eri tasoisia versioita, jotta niitä voidaan pitää kaikille luokka-asteille ykkösluokkalaisista aina ysiluokkiin saakka. Tarkempia tietoja esimerkiksi siitä, montako luokkaa päivän aikana ehtii maksimissaan osallistumaan ohjelmiin, on tulossa syksyllä.

Ensimmäiset vierailut tulevat jo syksyllä 2024 ja ne jatkuvat kahden lukuvuoden ajan!

Vaikka rahoitus onkin suuri, emme kuitenkaan pysty käymään läheskään kaikilla alueen kouluilla, vaikka niin kovasti haluaisimme. Ohjeet siitä, miten koulut voivat päästä mukaan ja millä perusteilla teemme päätökset siitä, mille kouluille lopulta lähdemme, tulevat toivon mukaan heti syksyn alussa.

Kannattaa siis pitää silmällä paitsi tätä sivua myös somejamme. Niistä kuulet aina ensimmäisenä, kun hankkeeseen liittyen on uutta tiedotettavaa!