Tervetuloa StarT-kaudelle 2020-2021!

StarTissa opitaan yhdessä toteuttamalla luovasti monitieteisiä projekteja sekä jakamalla yhteisöllisissä tapahtumissa oppimisen iloa ja hyviä opetuskäytänteitä. Kutsumme mukaan yhteiseen oppimisen iloon kaikki maailman koulut, päiväkodit, harrastusryhmät ja perheet sekä muut kiinnostuneet tahot, myös median.

Oppimisen iloa kaikille

StarT kutsuu mukaan yhteiseen oppimisen iloon kaikki oppimisyhteisöt koulut, päiväkodit, harrastusryhmät ja perheet ympäri maailmaa. Lisäksi  StarTissa on  yhteistyö- ja osallistumismahdollisuuksia asiantuntijoille, opiskelijoille, järjestöille ja yrityksille – kaikille luonnontieteistä, matematiikasta ja teknologiasta kiinnostuneille, jotka haluavat olla mukana tukemassa lasten ja nuorten oppimista sekä harrastuneisuutta.

Opettaja, osallistumalla StarTiin saat tukea ja materiaaleja monialaisen ja ilmiölähtöisen projektioppimisen toteuttamiseen. StarTissa oppilaat oppivat yhdessä toteuttamalla luovasti monitieteisiä projekteja ja saavat mahdollisuuden jakaa oppimisen iloa yhteisöllisissä tapahtumissa.

Mikä StarT?

• StarT tukee opettajia uusien opetussuunnitelmien mukaisen monialaisen ja ilmiölähtöisen opetuksen toteuttamisessa projektioppimisen keinoin.
  • StarT soveltuu loistavasti myös omaksi teemakurssiksi!
  • StarT-festareilla lapset ja nuoret saavat esitellä projektejaan ja opettajilla on mahdollisuus jakaa hyviä opetuskätänteitään. Oppimisen ilon lisäksi jaetaan kannustuspalkintoja. Lounais-Suomen StarT-aluefestari järjestetään osana SciCruise tiederisteilyä 20.-21.4.2020
  • Parhailla on mahdollisuus edetä edustamaan Suomea kansainväliseen StarT-kilpailuun!

Lue lyhyesti esittely alta, tai tutustu suoraan StarT sivuihin TÄSTÄ!

Monia toimintamuotoja

Oppimisyhteisöille (koulut, päiväkodit, harrasteryhmät)

StarT tarjoaa yhteisöllisen projektioppimiseen perustuvan ohjelman, jonka tukemana voi toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia sekä teemakursseja kouluissa ja muissa oppimisyhteisöissä. Sen lisäksi, että tuemme ja palkitsemme lapsia ja nuoria projektien toteuttamisessa, kannustamme opettajia ja kasvattajia myös jakamaan hyviä opetuskäytänteitään. Projektillaan voi osallistua alueelliseen StarT-festariin (SciCruise) esittelemään työpajaansa suurelle yleisölle, tai voi lähteä myös mukaan valtakunnalliseen tai jopa kansainväliseen kilpailuun.

StarT-projekteihin ilmoittaudutaan tänä vuonna neljän teeman alla:
”Matemattiika ympärillämme”
”Teknologia ympärillämme” (entinen alakouluille suunnattu Tämä toimii! -sarja kuuluu nykyään osaksi tätä teemaa nimellä ”liikkuva lelu”)
”Kestävä kehitys”
”Minun lumani”

Hyvällä opetuskäytänteellä kansainväliseen StarT-kilpailuun mukaan ilmoittautuneiden joukosta valitaan Suomen edustajat  eurooppalaiseen Science on Stage Festival 2020 -tapahtumaan.

Kaksi sarjaa:

• Lasten ja nuorten tiimien oppimisprojektit
  • Oppimisyhteisöjen hyvät opetuskäytänteet

Lisätietoihin pääset tästä!

Toimintaa järjestetään sekä kansallisesti että kansainvälisesti

• Alueellinen StarT-festari (järjestetään osana tiederisteily SciCruisea). Ei vaadi osallistumista valtakunnalliseen tai kansainväliseen kisaan.
  • Kansallinen StarT-ohjelma: valtakunnallinen kisa
  • Kansainvälinen StarT-kilpailu