Kulttuurihyvinvoinnin perusteet

MOOC-kurssi.Opintojakso on tarjolla tutkinto-opiskelijoille.Opintojakso on tarjolla avoimessa yliopistossa.

Miten lukeminen voi edistää hyvinvointia? Millaisia rooleja taiteen ja kulttuurin ammattilaisilla voi olla nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden tukemisessa? Mitä sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa voidaan tehdä, jotta taiteen ja kulttuurin mahdollisuudet saataisiin käyttöön sekä henkilöstön että asiakkaiden hyvinvoinnin tukemisessa? Miten kunnat voivat seurata ja kehittää kulttuurihyvinvointia edistävää toimintaansa?

Kulttuurihyvinvoinnin perusteet -opintojaksolla perehdytään kulttuurihyvinvoinnin alan historiaan ja kehitykseen sekä keskeisiin käsitteisiin ja monitieteiseen tutkimukseen. Opintojen aikana tutustutaan kulttuurihyvinvointiin monitahoisena ilmiönä ja näkökulmana sekä kulttuurin merkitykseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Verkkokurssilla avataan mahdollisuuksia kulttuurin ja taiteen sisältöjen ja menetelmien soveltamiseen saavutettavasti eri ammattialoilla osana muuttuvaa palvelujärjestelmää.

Opintojakso sopii erityisesti taide-, kulttuuri- ja kasvatusalalla työskenteleville sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka haluavat laajentaa osaamistaan taiteen, kulttuurin ja hyvinvoinnin välisistä yhteyksistä. Opintojakso tarjoaa perustietopaketin kulttuurihyvinvoinnista myös muille kiinnostuneille ja lisätietoa kaipaaville, kuten päättäjille sekä erilaisissa suunnittelu- ja asiantuntijatehtävissä toimiville henkilöille.

Yhteistyökumppanit:

Turun ammattikorkeakoulu logo Taikusydän logo Kulttuurikampus Turku logo

Opintopistemäärä: 3 op
Opintojaksokoodi: SOTE0026
Lisätietoja opinto-oppaasta

Tähän tulee linkki, josta pääset tutustumaan uudistetulle kurssialueelle syyskesällä 2024!

Ilmoittautuminen

Mikäli haluat suoritusmerkinnän, voit ilmoittautua opintojakson suorittajaksi ja tehdä vaadittavat tehtävät oppimisympäristössä. Vain ilmoittautuneet saavat pääsyn opintojakson tehtäviin/tenttiin.

Voit ilmoittautua suorittajaksi vuoden ympäri, avoimen yliopiston ilmoittautumisissa olevaa kesätaukoa lukuun ottamatta. Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostiisi kirjautumisohjeet kurssialustalle HUOM! avoimen yliopiston kautta ilmoittautuvilla suoritusohjeiden saamisessa on viive (max. 12 arkipäivää) ja ohjeet saapuvat kun ilmoittautumisesi on käsitelty.

• Turun yliopiston tutkinto-opiskelijan ilmoittautuminen tehdään Pepissä opiskelijan työpöydällä, josta näet ilmoittautumisajat.
  • Avoimen yliopisto-opetuksen ilmoittautuminen tehdään ilmoittautumispalvelussa, josta näet ilmoittautumisajan ja opinto-oikeuden keston. Opintomaksu on 45 euroa. Lisätietoja avoimen yliopisto-opetuksen esittelysivulta.

Kuuntele opintojaksoon liittyvä podcast

Sinua voisi kiinnostaa myös opintojaksomme…

“Kurssi antoi minulle paljon tietoa siitä, kuinka monipuolinen ja laaja kulttuurihyvinvoinnin toimiala ja sen verkostot ovat. Se lisää ymmärrystä toiminnan kokonaisuuksista ja helpottaa kykyä ottaa yhteyttä oikeisiin tahoihin mahdollisissa omissa hankkeissani. Erityisesti tutkimukset ja eri toimintamalleista tehdyt artikkelit ja ammattilaishaastattelut kehittivät ja tukivat omia ajatuksiani alalla toimimisen tärkeydestä.”
– Sote-akatemian opiskelija