Humanistisia näkökulmia terveyteen ja hyvinvointiin

Opintojakso on tarjolla tutkinto-opiskelijoille.Opintojakso on tarjolla avoimessa yliopistossa.

Tällä opintojaksolla pääset perehtymään sosiaali- ja terveyspalveluihin humanististen tieteiden lähtökohdista käsin. Erityisesti tarkastelu keskittyy historian, kieltentutkimuksen ja kulttuurientutkimuksen sekä kirjallisuuden-, media- ja sukupuolentutkimuksen sote-näkökulmiin.

Kurssilla perehdyt sosiaali- ja terveysalojen kannalta keskeisiin humanistisiin käsitteisiin ja lähestymistapoihin. Esiin nousevat esimerkiksi terveyden, sairauden ja hyvinvoinnin kulttuurisidonnaisuus ja historiallisuus, kohtaamistilanteet ja vuorovaikutus, sekä terveyden ja sairauden kokemus ja merkitys. Opit myös taiteen ja medioiden roolista sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä sosiaalisten erojen merkityksestä sote-palveluissa.

Suoritettuasi tämän opintojakson ymmärrät enemmän sosiaali- ja terveyspalvelujen kulttuurisesta luonteesta ja palveluja koskevien tieteenalojen sidonnaisuudesta aikaan, paikkaan ja kielenkäytön käytänteisiin.

Opintopistemäärä: 3 op
Opintojaksokoodi: HTDK0042
Lisätietoja opinto-oppaassa

Ilmoittautuminen

• Turun yliopiston tutkinto-opiskelijan ilmoittautuminen tehdään Pepissä opiskelijan työpöydällä, josta näet ilmoittautumisajat.
  • Avoimen yliopisto-opetuksen ilmoittautuminen tehdään ilmoittautumispalvelussa, josta näet ilmoittautumisajan ja opinto-oikeuden keston. Opintomaksu on 45 euroa. Lisätietoja avoimen yliopisto-opetuksen esittelysivulta.

”Kiitos erittäin mielenkiintoisesta kurssista ja ajatuksia herättävistä luennoista, olitte asiantuntijoita paikallanne!”
– Sote-akatemian opiskelija

Selaa opintojaksoja teemoittain