Sosiaalioikeus

Opintojakso on tarjolla tutkinto-opiskelijoille.Opintojakso on tarjolla avoimessa yliopistossa.

Tällä aineopintotasoisella opintojaksolla perehdyt itsenäisesti kirjallisuuden avulla syvällisemmin sosiaalioikeuteen erityisenä sääntelykokonaisuutena. Tutustut sosiaalioikeuden nykytilaan ja kehityssuuntauksiin ja opit tuntemaan keskeiset sosiaaliset oikeudet ja etuudet. Esiin nousevat myös mm. tahdosta riippumattomien toimenpiteiden ja itsemääräämisen periaatteet sekä yksilön oikeusturvakeinot. Kurssin suoritettuasi ymmärrät sosiaalihuollon toimijoiden ja organisaation moniulotteisuuden sekä yksityisten palveluntuottajien merkityksen. Lisäksi perehdyt sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen julkisuuden ja salassapidon keskeisiin lähtökohtiin.

Opinnot suoritetaan itsenäisesti ja verkkokurssi on avoinna vuoden ympäri.

Tämä opintojakso sopii esimerkiksi sosiaalihuollon erilaisissa työtehtävissä työskenteleville ja myös aiheesta kiinnostuneille oikeustieteen sekä muiden alojen opiskelijoille.

Opintopistemäärä: 4 op
Opintojaksokoodi: OT00BF31
Lisätietoja opinto-oppaasta

Ilmoittautuminen

Voit ilmoittautua suorittajaksi vuoden ympäri, avoimen yliopiston ilmoittautumisissa olevaa kesätaukoa lukuun ottamatta. Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostiisi kirjautumisohjeet kurssialustalle HUOM! avoimen yliopiston kautta ilmoittautuvilla suoritusohjeiden saamisessa on viive (max. 12 arkipäivää) ja ohjeet saapuvat kun ilmoittautumisesi on käsitelty.

• Turun yliopiston tutkinto-opiskelijan ilmoittautuminen tehdään Pepissä opiskelijan työpöydällä, josta näet ilmoittautumisajat.
  • Avoimen yliopisto-opetuksen ilmoittautuminen tehdään ilmoittautumispalvelussa, josta näet ilmoittautumisajan ja opinto-oikeuden keston. Opintomaksu on 60 euroa. Lisätietoja avoimen yliopisto-opetuksen esittelysivulta.

Suoritukset arvioidaan ja viedään opintorekisteriin vuosittain tämän aikataulun mukaisesti:
Suoritukset valmiina 31.1. / tulokset 21.2. mennessä
Suoritukset valmiina 31.3. / tulokset 21.4. mennessä
Suoritukset valmiina 31.5. / tulokset 21.6. mennessä
Suoritukset valmiina 30.9. / tulokset 21.10. mennessä
Suoritukset valmiina 30.11. / tulokset 21.12. mennessä

Kuuntele opintojaksoon liittyvä podcast

Sinua voisi kiinnostaa myös opintojaksomme…

“Työssäni tämän kurssin sisällöistä on apua. Myös ihan omassa elämässä, jos vastaan tulee tilanteita, missä pitää miettiä vaikkapa tietojen salassapitoa, potilaan oikeuksia jne.”
– Sote-akatemian opiskelija

Selaa opintojaksoja teemoittain