Monikulttuurinen perhe ja lapsi, kansainvälinen yksityisoikeus lapsioikeudessa

Opintojakso on tarjolla tutkinto-opiskelijoille.Opintojakso on tarjolla avoimessa yliopistossa.

Kansainvälisen lapsioikeuden keskeinen pyrkimys on lapsen edun turvaaminen, ja tämän perusta on Lapsen oikeuksien sopimuksessa. Kansainvälinen lapsioikeus on temaattisesti laaja kokonaisuus, joka sisältää kaikki rajat ylittävät ja lapseen liittyvät oikeudelliset kysymykset kansainvälisen yksityisoikeuden alalta.

Opintojaksolla perehdyt niihin oikeudellisiin kysymyksiin, jotka syntyvät kun lapsen perhesiteissä on jokin kansainvälinen liittymä: lapsen vanhemmat voivat olla eri kansalaisuutta tai lapsen vanhemmat asuvat eri maissa. Kurssi tutustuttaa sinut kansainväliseen yksityisoikeuteen lapsioikeudellisissa kiistatilanteissa, jotka liittyvät esimerkiksi isyys-, huolto-, tapaamisoikeus- ja elatusasioihin. Käsittelyssä on myös esimerkiksi se, missä valtiossa lapsen huoltoa koskeva kiista ratkaistaan sekä kysymys siitä, mitkä rajat ylittävät oikeusvaikutukset yhdessä valtiossa annetulla ratkaisuilla on lapsen näkökulmasta merkittävissä muissa valtioissa.

Opintopistemäärä: 4 op
Opintojaksokoodi: OTMV2027
Lisätietoja opinto-oppaasta

Ilmoittautuminen

• Turun yliopiston tutkinto-opiskelijan ilmoittautuminen tehdään Pepissä opiskelijan työpöydällä, josta näet ilmoittautumisajat.
  • Avoimen yliopisto-opetuksen ilmoittautuminen tehdään ilmoittautumispalvelussa, josta näet ilmoittautumisajan ja opinto-oikeuden keston. Opintomaksu on 60 euroa. Lisätietoja avoimen yliopisto-opetuksen esittelysivulta.

”Kurssilla käy selväksi että alueen tosiasiallinen ymmärtäminen vaatii avoimen asenteen omaksumista – luennoitsija herättelee tähän tosi hyvin (tämä on tosi motivoivaa, kiitos!).”
– Sote-akatemian opiskelija

Selaa opintojaksoja teemoittain