Kuva, jossa näkyy kansikuva sekä aukeamia materiaalista Tähtitieteen lyhyt oppimäärä luokanopettajille.

Tähtitieteen lyhyt oppimäärä luokanopettajille

Tähtitieteen lyhyt oppimäärä luokanopettajille on osana Sanna Launiaisen pgo gradu -tutkielmaa koostettu tukipaketti luokanopettajille. Tukipaketin tarkoituksena on tukea luokanopettajia tähtitieteeseen liittyvien aiheiden opetuksessa, innostaa ja kannustaa myös niitä opettajia tähtitieteen opettamiseen, joille aihe on haastava sekä tarjota ideoita oppitunneille tehtävien ja tutkimusten muodossa. Tukipaketti kokoaa yhteen erilaisia oppilaiden kanssa tehtäviä kokeellisia töitä, tutkimuksia sekä muita tehtäviä, joista opettaja voi valita omalle luokalleen sopivimmat sekä opettajalle suunnatuista teoriaosista, joiden avulla opettaja vahvistaa omaa osaamistaan ja siten varmuuttaan ja valmiuttaan opettaa tähtitieteeseen liittyviä aiheita ja vastata oppilaiden kysymyksiin. Lisäksi paketti esittelee opettajalle eri lähteitä, joista on löydettävissä lisää tähtitieteeseen liittyvää opetusmateriaalia.

Alta klikkaamalla void ladata materiaalin itsellesi joko aukeamittain tai sivuittain!

Tähtitieteen lyhyt oppimäärä luokanopettajille aukeamittain
Tähtitieteen lyhyt oppimäärä luokanopettajille sivuittain

Pääset lataamaan materiaaliin liittyviä kuvia täältä.

Tukimateriaalin taustoista pääset lukemaan pro gradu -tutkielmasta täältä.

“Tähtitiede on yksi kiehtovimmista ja innostavimmista luonnontieteiden osa-alueista, joka herättää oppilaissa uteliaisuutta ja ihmetystä. Tähtitiede tarjoaa myös erinomaisen mahdollisuuden yhdistää eri oppiaineiden taitoja.

Tämä materiaali on suunniteltu tukemaan sinua tähtitieteen aiheiden opettamisessa. Materiaali tarjoaa kattavan kokonaisuuden, joka auttaa sinua vahvistamaan omaa osaamistasi ja varmuuttasi tähtitieteen opetuksessa sekä esittelee ideoita oppilaiden kanssa toteutettavista aktiviteeteista. Aktiviteeteissa lähestytään tähtitieteen ilmiöitä monen eri oppiaineen näkökulmasta sekä oppiaineita yhdistäen.

Toivon, että tämän materiaalin avulla löydät uusia ideoita ja menetelmiä tähtitieteen aiheiden käsittelyyn ja että voitte yhdessä oppilaidesi kanssa kokea tähtitieteen ihmeet ja ilot.

Kiitos, että panostat oppilaidesi luonnontieteelliseen osaamiseen ja innostukseen!

Kiitos myös graduni ohjaajille Pasille, Hennalle ja Petriinalle sekä Tuomaksen opetuslauluille!

-Sanna