Kaksikielinen opetus
Turun normaalikoulussa kaksikielinen opetus tarkoittaa suomen ja englannin kielen yhdistävää oppiaineiden opetusta. Kaksikielistä opetusta järjestetään pääsääntöisesti kaikissa muissa aineissa lukuun ottamatta kieliaineita.
Kaksikielinen opetus on tarkoitettu oppilaille, joilla on riittävä suomen kielen taito, jotta he hyötyvät kaksikielisestä opetuksesta. Ensimmäiselle luokalle hakevien oppilaiden kielelliset valmiudet testataan, mutta englannin kielen taitoa ei edellytetä. Muille luokille haettaessa oppilas testataan sekä suomen kielen että englannin kielen taitojen osalta. Alakoulun kaksikielisessä opetuksessa opiskelevien on mahdollista jatkaa samalla linjalla yläkoulussa. Luokan ulkopuolelta kaksikieliselle 7. luokalle hakevien oppilaiden englannin kielen kirjallinen ja suullinen taito testataan ja valinta perustuu tähän testiin.
Kaksikielinen opetus pyrkii akateemisen englannin eli eri tiedonalojen kielen kehittymiseen. Kaksikielisen opetuksen luokilla 3-9 englannin aineenopetusta on kolme vuosiviikkotuntia. Muutoin tuntijako noudattaa koulun yleistä tuntijakoa. Yhdessä formaalin kielenopetuksen edistämän sosiaalisemman kielitaidon kanssa kaksikielinen opetus tavoittelee monipuolista englannin kielitaitoa.
Suomen kieltä ja kirjallisuutta sekä muita kieliaineita lukuun ottamatta kaikissa muissa oppiaineissa englanninkielisen opetuksen määrä on keskimäärin 25 %, jolloin opetus määritellään laajamittaiseksi kaksikieliseksi opetukseksi. Kaksikielisten luokkien opettajat sopivat lukuvuoden alussa, missä oppiaineissa ja miten kaksikielisen luokan opetus toteutetaan kullakin vuosiluokalla niin, että laajamittaisen kaksikielisen opetuksen minimivaatimus 25 % toteutuu.
Kaikki oppiaineelle tyypilliset käsitteet (Ks. Kaksikielinen opetus Norssin www-sivulla) opitaan sekä englanniksi että suomeksi (ks. tarkemmin oppiainekohtaiset opetussuunnitelmat luvut 13-15 – linkki). Huomiota kiinnitetään yhtä lailla ns. sidoskieleen, jonka avulla käsitteitä voidaan liittää laajemmaksi tiedonalakohtaiseksi tekstiksi. Oppilaan englannin kielen kehittymistä tuetaan ja sen kehittymisestä annetaan jatkuvaa palautetta oppilaalle kielenkäyttötilanteissa ja huoltajalle kehityskeskusteluissa.
Yleisenä kielellisenä tavoitteena on, että kaksikielisen opetuksen oppilaat ovat saavuttaneet peruskoulun päättyessä Eurooppalaisen viitekehyksen hyvän osaamisen taitotason B1.1 ymmärtämisessä ja tuottamisessa. Turun normaalikoulu noudattaa yksityiskohtaisempaa, amerikkalaista WIDA-taksonomiaa (ks. kohta 2), jonka tasokuvauksien noudattaen kaksikielinen opetus pyrkii seuraaville tasoille eri luokka-asteilla:
luokat 1-2: tavoitetaso 1 Entering
luokat 3-4: tavoitetaso 2 Emerging
luokat 5-6: tavoitetaso 3 Developing
luokat 7-9: tavoitetaso 4 Expanding.
Taso 5 Bridging on taitavien oppilaiden saavutettavissa, mutta perustavoitteena on saattaa kaikki tasolle 4.
KUUNTELEMINEN JA LUKEMINEN
Diskurssi*ulottuvuus | Virkeulottuvuus | Sana/Lausekeulottuvuus | |
Kielellinen monimuotoisuus | Kielen muodot ja käytänteet | Sanaston käyttö | |
Taso 6 REACHING kielitaito, jossa kaikki aikaisempien tasojen kuvaukset ovat läsnä | |||
Taso 5 BRIDGING |
|
|
|
Taso 4 EXPANDING |
|
|
|
Taso 3 DEVELOPING |
|
|
|
Taso 2 EMERGING |
|
|
|
Taso 1 ENTERING |
|
|
|
* diskurssi = kielitieteessä termi, joka viittaa keskusteluun tai kaikenlaiseen ajatusten esittämiseen joko kielellisessä muodossa, myös kirjallisesti
PUHUMINEN JA KIRJOITTAMINEN
Diskurssi*ulottuvuus | Virkeulottuvuus | Sana/Lausekeulottuvuus | |
Kielellinen monimuotoisuus | Kielen muodot ja käytänteet | Sanaston käyttö | |
Taso 6 REACHING kielitaito, jossa kaikki aikaisempien tasojen kuvaukset ovat läsnä | |||
Taso 5 BRIDGING |
|
|
|
Taso 4 EXPANDING |
|
|
|
Taso 3 DEVELOPING |
|
|
|
Taso 2 EMERGING |
|
|
|
Taso 1 ENTERING |
|
|
|
* diskurssi = kielitieteessä termi, joka viittaa keskusteluun tai kaikenlaiseen ajatusten esittämiseen joko kielellisessä muodossa, myös kirjallisesti
Ainekohtaiset kielelliset tavoitteet ovat johdettavissa WIDAn taksonomiasta. Oppiaineiden keskeiset kielelliset tavoitteet ja kohdekielen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain kuvataan lukuvuosisuunnitelmassa.
Lyhytaikaisesti Suomessa asuvien oppilaat, joilla ei ole tarvittavaa suomen ja englannin kielitaitoa, ohjataan valmistavaan opetuksen piiriin.