Musiikki 1-2
Vuosiluokka 1
Vuosiluokan 1 tavoitteet
Laulaminen ja äänenkäyttö (T1, T2, L2, L4, L7): ohjataan terveeseen äänenkäyttöön lorujen, laululeikkien ja laulamisen kautta. Käytetään monipuolista lauluohjelmistoa harjoitellen yhdessä laulamista.
Soittaminen (T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7, T8, L1, L2, L4, L5, L6, L7 ): soitetaan monipuolista ohjelmistoa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimilla. Opiskellaan soittotekniikoita sekä sovitetaan omaa osuutta yhteissoittoon.
Sävellyttäminen (T4, L5, L6): oppilaiden omat musiikilliset ideat ja improvisointi (musiikillinen leikittely) osana musiikillista toimintaa.
Musiikkiteknologia ja TVT (T4, L5, L6): tutustuminen pelillisiin sovelluksiin myös sävellyttämisen ja improvisoinnin tukena.
Kuunteleminen (T3, T5, L1, L2, L4): Ympäroivään äänimaailmaan tutustuminen, musiikkisadut, esitykset ja konsertit. Toiminnallinen, elämyksellinen ja monipuolinen kuunteleminen.
Musiikkiliikunta (T3, T5, L1, L4): laululeikit, kehorytmiikka, tanssit ja liikeimprovisaatio osana kehollista ilmaisua.
2. luokalle siirryttäessä oppilaan tulisi pystyä toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä.
Vuosiluokan 1 keskeiset sisältöalueet
Vuosiluokka 2
Vuosiluokan 2 tavoitteet
Laulaminen ja äänenkäyttö (T1, T2, L2, L4, L7): ohjataan terveeseen äänenkäyttöön lorujen, laululeikkien ja laulamisen kautta. Käytetään monipuolista lauluohjelmistoa harjoitellen yhdessä laulamista.
Soittaminen (T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7, T8, L1, L2, L4, L5, L6, L7 ): soitetaan monipuolista ohjelmistoa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimilla. Opiskellaan soittotekniikoita, toisten kuuntelemista sekä sovitetaan omaa osuutta yhteissoittoon.
Sävellyttäminen (T4, L5, L6): oppilaiden omat musiikilliset ideat ja improvisointi (musiikillinen leikittely) osana musiikillista toimintaa. Pienten sävellytysten tuottaminen.
Musiikkiteknologia ja TVT (T4, L5, L6): tutustuminen pelillisiin sovelluksiin myös sävellyttämisen ja improvisoinnin tukena.
Kuunteleminen (T3, T5, L1, L2, L4): Ympäroivään äänimaailmaan tutustuminen ja sen hahmottaminen; musiikkisadut, esitykset ja konsertit. Toiminnallinen, elämyksellinen ja monipuolinen kuunteleminen.
Musiikkiliikunta (T3, T5, L1, L4): laululeikit, kehorytmiikka, tanssit ja liikeimprovisaatio osana kehollista ilmaisua.
3. luokalle siirryttäessä oppilaan tulisi pystyä toimimaan aktiivisena musiikillisen ryhmän jäsenenä.