Islam 1-2
Vuosiluokka 1
Tavoitteet 1. luokka | Keskeinen sisältö | Kuvaus | Laaja-alainenosaaminen |
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa | S1- S3 | Tutustutaan islamiin oman perheen kautta.
| L2 L4 |
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin | S1 | Tutustutaan profeetta Muhammedin elämään. Tutustutaan käsitteeseen usko. Tutustutaan muslimin uskonnollisiin velvollisuuksiin, peruspilareihin. Tutustutaan islamin opin keskeisiin perusteisiin: Jumalan ykseys, profeetat, Koraani pyhänä kirjana, usko näkymättömään. Tutustutaan islamilaisen yhteisön, umman käsitteeseen. Tutustutaan islamin monimuotoisuuteen. | L1 |
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin | S1 | Pohditaan oman perheen tapakulttuuria. Tutustutaan islamilaisiin juhliin eid al-fitr ja eid al-adha. Tutustutaan muslimin elämänkaareen liittyviin perinteisiin.
| L2 L7 |
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin | S2 | Tutustutaan kouluyhteisössä vaikuttaviin uskontoihin. | L2 L3 L7 |
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan | S1 S3 | Keskustellaan esimerkiksi Koraanin pohjalta tunteista ja niiden herättämistä ajatuksista. | L2 L6 L7 |
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia | S1- S3 | Pohditaan erilaisuuteen suhtautumista.
Pohditaan lasten oikeuksia. Harjoitellaan toisen ihmisen asemaan eläytymistä. | L2 L6 L7 |
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta | S3 | Tutustutaan muslimilapsen oikeuksiin ja velvollisuuksiin perheessä.
| L3 L7 |
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä | S1 S3 | Keskustellaan tunteista sekä oikeasta ja väärästä. | L1 L5 L6, L7 |
Vuosiluokka 2
Tavoitteet 2. luokka | Keskeinen sisältö | Kuvaus | Laaja-alainen osaaminen |
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin | S1 | Tutustutaan joihinkin lyhyisiin Koraanin suuriin ja niiden merkityksiin. Harjoitellaan Koraanin käyttöä. Tutustutaan profeetta Muhammedin perimätietoon, sunnaan. Tutustutaan islamin muihin pyhiin kirjoihin; Sahifa, Tawra, Zabur ja Injil. Tutustutaan profeettakertomuksiin (esim. Adamin, Nuhin, Ibrahimin ja Ismailin tarinoihin). | L1 |
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin | S1 | Perehdytään ja tutustutaan rukoukseen. Syvennetään tietoa muslimin uskonnollisista velvollisuuksista, peruspilareista islamilaisen vuodenkierron näkökulmasta. Tutustutaan islamilaiseen kalenteriin. Tutustutaan moskeijaan pyhänä rakennuksena. | L2 L7 |
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäris-tön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin | S2 | Tutustutaan lähiympäristön uskontoihin, niiden pyhiin rakennuksiin ja juhliin. Tutustutaan uskonnottomaan tapakulttuuriin. | L2 L3 L7 |
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan | S1 S3 | Keskustellaan esimerkiksi Koraanin ja hadithien pohjalta tunteista ja niiden herättämistä ajatuksista. | L2 L6 L7 |
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia | S1- S3 | Tutustutaan YK:n lasten oikeuksien sopimukseen ja sen merkitykseen oppilaan elämässä. Harjoitellaan toisen ihmisen asemaan eläytymistä.
| L2 L6 L7 |
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta | S3 | Tutustutaan hyvän elämän perusteisiin islamissa. Käsitellään elämän kunnioittamiseen liittyviä teemoja: esim. ihmisarvoa ja erilaisuuden hyväksymistä, ihmisen vastuuta luonnosta ja ympäristöstä.
| L3 L7 |
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä | S1 S3 | Keskustellaan tunteista sekä oikeasta ja väärästä. | L1 L5 L6 L7 |