Katolinen uskonto 3-6
Vuosiluokka 3
Tavoitteet 3. luokka | Sisältöalueet | Kuvaus | Laaja-alainen osaaminen |
T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin | S1 | Tutustutaan Uuteen testamenttiin ja kirkon alkuvaiheisiin; helluntain tapahtumat, kirkon syntymäpäivä, kirkon missio sekä apostoli Paavalin elämä ja lähetystyö. Harjoitellaan Raamatun käyttöä tieto- ja viestintätekniikan keinoin. | L1 |
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin | S1 | Perehdytään kirkkorakennukseen ja katoliseen seurakuntaelämään. Tutustutaan liturgian viettoon eli eukaristiaan. Opitaan pyhän messun kulku ja vastaukset. Perehdytään parannuksen viettoon. | L1L2 |
T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta | S1S2 | Tutustutaan uskonnolliseen kieleen Raamatussa. | L2 L3 L4 |
T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä | S1-S3 | Tutustutaan nettiraamatun käyttöön ja harjoitellaan katolisten lähteiden etsimistä, käyttöä ja arviointia. | L4 L5 L6 |
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa | S1-S3 | Keskustellaan, miten käyttäydytään kirkossa ja uskonnollisissa tilaisuuksissa. Tutustutaan pyhän käsitteeseen esimerkiksi pohtimalla, mikä omassa elämässä on pyhää. Perehdytään pyhään omassa ja yhteisön elämässä ja pohditaan aihetta Raamatun esimerkkien avulla. | L2 L5L6 |
T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin | S1-S3 | Perehdytään kymmeneen käskyyn, rakkauden kaksoiskäskyyn ja katolisen kirkon käskyihin sekä vuorisaarnaan. Pohditaan oman elämämme valintoja, joissa käskyt ovat perustana. Tutustutaan katolisen kirkon moraaliopetukseen yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Pohditaan yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia eri uskontojen eettisissä opetuksissa. Tutustutaan katoliseen ihmiskuvaan, parannuksen sakramenttiin ja omantunnon tutkiskeluun. | L7 |
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta | S2 S3 | Tutustutaan YK:n lastenoikeuksiin. Pohditaan ihmisarvoa katolisesta näkökulmasta niin yksilön kuin yhteisön kannalta. Keskustellaan ihmisoikeuksien toteutumisesta nykymaailmassa. | L2 |
T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta | S2 S3 | Keskustellaan oppilaiden elämästä nousevista eettisistä kysymyksistä ja eri ratkaisujen vaikutuksista. | L1 L3 L6 |
T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään | S1-S3 | Keskustellaan esimerkiksi Raamatun kertomusten pohjalta tunteista ja arvoista, oikeasta ja väärästä sekä hyvästä elämästä. Harjoitellaan näkemysten perustelemista. | L1 L4L6L7 |
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään | S3 | Harjoitellaan ja vahvistetaan myönteisen maailmankatsomuksen muodostamista sekä itsetuntoa ja luottamusta elämään. | L1 |
Vuosiluokka 4
|
Vuosiluokka 5
Tavoitteet 5. luokka | Sisältöalueet | Kuvaus | Laaja-alainen osaaminen |
T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin | S1 | Tutustutaan katoliseen Raamattuun ja sen kaanoniin. Perehdytään katoliseen Raamatun tulkintaan. Perehdytään Vanhan testamentin päätapahtumiin. | L1 |
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin | S1 | Perehdytään liturgiseen vuoteen. Seurataan adventtikalenteria ja paastokalenteria. Verrataan tavallista ja liturgista (kirkko-) vuotta toisiinsa. | L1L2 |
T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä | S1-S3 | Harjoitellaan uskontoa koskevan tiedon hankkimista erilaisista lähteistä ja pohditaan, miten tietoa käytetään ja arvioidaan. Tutkitaan uskonnon näkyvyyttä ja mediassa sekä harjoitellaan informaation arviointia kriittisesti. | L4L5L6 |
T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan | S1S2 | Tutustutaan Suomen ja Euroopan uskonnollisiin juuriin. Perehdytään katolisen uskonnon tuloon Suomeen keskiajalla. Tutustutaan ja pohditaan, miten katolinen uskonto levisi maailmalaajuiseksi uskonnoksi. Tutustutaan uskonnottomuuteen. | L1L2 |
T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa | S2 S3 | Perehdytään juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin oppien, rituaalien, pyhien kirjojen ja syntyhistorian kautta sekä tutustutaan niiden vaikutukseen Euroopassa. Verrataan juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon käsityksiä Jeesuksesta. Tutustutaan SEN:n toimintaan ja julkaisuihin(esim. Abrahamin lapset). | L2 |
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa | S1-S3 | Keskustellaan, miten käyttäydytään kirkossa ja uskonnollisissa tilaisuuksissa. Pohditaan muiden ja oman pyhän kunnioittamista. Pohditaan Jumalan pyhyyttä katolisessa uskonnossa. Opetellaan asiamukaista käyttäytymistä eri tilaisuuksissa. Keskustellaan suvaitsevaisuuden merkityksestä monikulttuurisessa yhteiskunnassa. | L2L5L6 |
T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin | S1-S3 | Tutustutaan eri uskontojen eettisiin periaatteisiin. Keskustellaan Vanhan testamentin oikeudenmukaisuuskuvasta ja ihmisten valinnoista. Pohditaan yhtäläisyyksiä eri uskontojen ja katsomuksien välillä. | L7 |
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta | S2S3 | Perehdytään ihmisoikeuksiin ja niiden ymmärtämiseen. Perehdytään ihmisoikeuksiin, YK:n lastenoikeuksiin ja sopimusten sisältämiin arvoihin yksilön ja yhteisön näkökulmasta. | L2 |
T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta | S2 S3 | Pohditaan eri tilanteiden arvioimista, valintojen tekemistä ja niiden seurauksia. Keskustellaan, miten ihmisten valinnat vaikuttavat tulevaisuuteen ja kestävään kehitykseen. | L1L3L6 |
T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään | S1-S3 | Keskustellaan tunteista ja arvoista, oikeasta ja väärästä sekä hyvästä elämästä. Harjoitellaan omien näkemysten perustelemista. Tutustutaan eettisiin ja moraalisiin esimerkkeihin Raamatun ja kirkon opetuksen kautta. Pohditaan kuinka ajatuksia ja tunteita kehitetään ja mitkä asiat voivat vaikuttaa kehitykseen kielteisesti ja mitkä myönteisesti. | L1L4L6L7 |
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään | S3 | Harjoitellaan ja vahvistetaan (esim. Vanhan testamentin kertomusten avulla) myönteistä maailmankatsomuksen muodostamista sekä itsetuntoa ja luottamusta elämään. | L1 |
Vuosiluokka 6
Tavoitteet 6. luokka | Sisältöalueet | Kuvaus | Laaja-alainen osaaminen |
T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin | S1 | Perehdytään Uuden testamentin pyhiin paikoihin. Tutustutaan Uuden testamentin päätapahtumiin ja Jeesuksen keskeisiin opetuksiin. | L1 |
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin | S1 | Tutustutaan katolisen uskonnon pyhiin rakennuksiin maailmalla. Tutustutaan katolisiin kirkkoihin Suomessa. Perehdytään kasteen ja vahvistuksen sakramentteihin. Perehdytään sakramenttien merkitykseen ja käyttöön katolilaisuudessa. Tutustutaan pyhiinvaelluksiin Suomessa ja muualla. Opetellaan pyhän messun rukouksia. Tutustutaan katolisiiin rukouksiin ja hartauksiin (esim. ruusukko – rukousta ja ristintietä). | L1L2 |
T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta | S1 S2 | Perehdytään Jeesuksen opetuksiin ja vertauksiin. Tutustutaan Raamatun tulkintaan katolisen kirkon opin mukaisesti. | L2 L3 L4 |
T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä | S1-S3 | Harjoitellaan uskontoa koskevan tiedon hankkimista erilaisista lähteistä ja pohditaan, miten tietoa käytetään ja arvioidaan. Harjoitellaan mediakriittisyyttä. | L4 L5 L6 |
T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan | S1 S2 | Tutustutaan kirkon juutalaiskristillisiin juuriin. Perehdytään kristillisen kirkon historiaan Suomessa. Tutustutaan oppilaiden omiin uskonnollisiin kulttuureihin ja historiaan. Tarkastellaan Euroopan uskonnollista karttaa. | L1 L2 |
T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa | S2S3 | Pohditaan uskontojen vaikutusta Suomessa ja Euroopassa. | L2 |
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa | S1-S3 | Keskustellaan, miten käyttäydytään kirkossa ja uskonnollisissa tilaisuuksissa. Pohditaan muiden ja oman pyhän kunnioittamista. Keskustellaan suvaitsevuuden merkityksestä monikulttuurisessa yhteiskunnassa. | L2 L5L6 |
T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin | S1-S3 | Syvennetään tietoa rakkauden laista, armeliaisuudesta ja pahuuden ongelmasta. | L7 |
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta | S2 S3 | Perehdytään YK:n ihmisoikeusjulistukseen. Keskustellaan suhtautumisesta lapsiin eri kulttuureissa ja eri aikakausina. Keskustellaan, miten YK:n lastenoikeudet toteutuvat oppilaiden omassa elämässä heidän omien kokemustensa perusteella. | L2 |
T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta | S2S3 | Pohditaan eri tilanteiden arvioimista, valintojen tekemistä ja niiden seurauksia. Keskustellaan, miten ihmisten valinnat vaikuttavat tulevaisuuteen ja kestävään kehitykseen. | L1 L3 L6 |
T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään | S1-S3 | Keskustellaan tunteista ja arvoista, oikeasta ja väärästä sekä hyvästä elämästä. Harjoitellaan omien näkemysten perustelemista. Tutustutaan eettisiin ja moraalisiin esimerkkeihin Raamatun ja kirkon opetuksen kautta. Pohditaan kuinka ajatuksia ja tunteita kehitetään ja mitkä asiat voivat vaikuttaa kehitykseen kielteisesti ja mitkä myönteisesti. | L1 L4 L6L7 |
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään | S3 | Harjoitellaan ja vahvistetaan myönteistä maailmakatsomuksen muodostamista sekä itsetuntoa ja luottamusta elämään. | L1 |
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito | Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon lähteitä ja tekstejä sekä kuvata niiden keskeisiä sisältöjä. |
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin ja pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito | Oppilas osaa kertoa esimerkkien avulla opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista, tavoista ja pyhistä paikoista sekä kuvata niiden merkitystä. |
T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi | Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta |
T4 ohjata oppilas etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa | Oppilas osaa hakea tietoa useasta lähteestä. Oppilas harjoittelee arvioimaan löytämänsä tiedon luotettavuutta ja objektiivisuutta. |
T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto | Oppilas tunnistaa uskontojen merkityksiä yhteiskuntien kehityksessä, kulttuurissa ja mediassa ja osaa antaa niistä esimerkkejä. Hän osaa kuvata suomalaisen ja eurooppalaisen uskonnollisuuden juuria pääpiirteissään. |
T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto | Oppilas osaa kuvata juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteet sekä niiden keskinäiset suhteet. |
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Uskonnon monilukutaito | Oppilas tietää, miten toimitaan ja pyrkii toimimaan asianmukaisesti ja kunnioittavasti erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa. |
T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Etiikkaa koskeva tieto | Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä opiskeltavan uskonnon eettisiä opetuksia sekä uskontoja ja katsomuksia yhdistäviä eettisiä periaatteita. |
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Ihmisoikeusetiikka | Oppilas tietää YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen keskeisen sisällön ja osaa kertoa esimerkkejä ihmisoikeuksista. |
T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Eettinen pohdinta | Oppilas osaa kertoa arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta. Hän osaa soveltaa opiskelemansa uskonnon eettisiä periaatteita omassa pohdinnassaan. |
T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot | Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun, osaa kuunnella toisia ja ilmaista itseään. |
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään
Arvioinnin kohde | Arvion “hyvä” / arvosanan 8 osaaminen |
---|---|
Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |