Katolinen uskonto 7-9
Vuosiluokka 7
Vuosiluokan keskeiset sisältöalueet
S1 Suhde omaan uskontoon
Opetuksessa syvennetään Raamatun ja Tradition tuntemusta sekä tietämystä uskon ja kristillisen elämän perusasioista. Autetaan oppilaita saamaan kokonaiskuva sakramenteista ja uskonopin keskeisestä sisällöstä. Tärkeitä sisältöjä ovat kuolema ja iankaikkinen elämä, pyhäksi julistaminen, paavin erehtymättömyys sekä kirkon historian tärkeimmät tapahtumat ja viimeisimpien kirkolliskokousten merkitys kirkon elämälle. Perehdytään katolisen kirkon toimintaan Suomessa. Tutustutaan keskeisimpiin kirkollisen ja uskonnollisen kirjallisuuden eri lajeihin.
S2 Uskontojen maailma
Opetuksessa keskeistä on eri kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen sekä niiden jäsenten kohtaaminen ekumenian hengessä. Syvennetään oppilaiden tietämystä luterilaisuuden ja ortodoksisuuden vaikutuksista suomalaisen yhteiskunnan arvomaailmaan. Tutustutaan syvällisemmin Suomen ekumeenisen neuvoston toimintaan sekä ekumenian periaatteisiin ja päämääriin. Perehdytään suuriin maailmanuskontoihin ja niiden vaikutukseen kulttuuriin, elämäntapoihin ja taiteisiin. Tutustutaan muiden uskontojen suhtautumiseen kuolemaan ja tuonpuoleiseen. Perehdytään katolisen kirkon käymään dialogiin muiden uskontojen kanssa. Tutustutaan katoliseen ja muuhun uskonnolliseen kirjallisuuteen.
S3 Hyvä elämä
Opetuksessa pohditaan ihmisen vapautta valita elämänsä tavoitteet. Pohditaan monikulttuurisen ja -uskontoisen yhteiskunnan arvoja. Syvennetään moraaliopetuksen, käskyjen ja hyveiden tuntemista. Pohditaan kirkon opetusta synnistä ja sen olemuksesta yksilön, kirkon ja yhteiskunnan kannalta sekä seksuaalisuuteen, avioliittoon ja perheeseen liittyviä moraalikysymyksiä. Sisältöjen valinnalla tuetaan oppilaiden ymmärrystä yhteiskunnallisesta sovusta, rauhasta ja kaikkien ihmisten välisestä keskinäisestä kunnioituksesta.
KATOLINEN USKONTO, vuosiluokan 7 tavoitteet
|
Vuosiluokka 8, katolinen uskonto
Vuosiluokan 8 keskeiset sisältöalueet
S1 Suhde omaan uskontoon
Opetuksessa syvennetään Raamatun ja Tradition tuntemusta sekä tietämystä uskon ja kristillisen elämän perusasioista. Autetaan oppilaita saamaan kokonaiskuva sakramenteista ja uskonopin keskeisestä sisällöstä. Tärkeitä sisältöjä ovat kuolema ja iankaikkinen elämä, pyhäksi julistaminen, paavin erehtymättömyys sekä kirkon historian tärkeimmät tapahtumat ja viimeisimpien kirkolliskokousten merkitys kirkon elämälle. Perehdytään katolisen kirkon toimintaan Suomessa. Tutustutaan keskeisimpiin kirkollisen ja uskonnollisen kirjallisuuden eri lajeihin.
S2 Uskontojen maailma
Opetuksessa keskeistä on eri kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen sekä niiden jäsenten kohtaaminen ekumenian hengessä. Syvennetään oppilaiden tietämystä luterilaisuuden ja ortodoksisuuden vaikutuksista suomalaisen yhteiskunnan arvomaailmaan. Tutustutaan syvällisemmin Suomen ekumeenisen neuvoston toimintaan sekä ekumenian periaatteisiin ja päämääriin. Perehdytään suuriin maailmanuskontoihin ja niiden vaikutukseen kulttuuriin, elämäntapoihin ja taiteisiin. Tutustutaan muiden uskontojen suhtautumiseen kuolemaan ja tuonpuoleiseen. Perehdytään katolisen kirkon käymään dialogiin muiden uskontojen kanssa. Tutustutaan katoliseen ja muuhun uskonnolliseen kirjallisuuteen.
S3 Hyvä elämä
Opetuksessa pohditaan ihmisen vapautta valita elämänsä tavoitteet. Pohditaan monikulttuurisen ja -uskontoisen yhteiskunnan arvoja. Syvennetään moraaliopetuksen, käskyjen ja hyveiden tuntemista. Pohditaan kirkon opetusta synnistä ja sen olemuksesta yksilön, kirkon ja yhteiskunnan kannalta sekä seksuaalisuuteen, avioliittoon ja perheeseen liittyviä moraalikysymyksiä. Sisältöjen valinnalla tuetaan oppilaiden ymmärrystä yhteiskunnallisesta sovusta, rauhasta ja kaikkien ihmisten välisestä keskinäisestä kunnioituksesta.
8. luokka
KATOLINEN USKONTO, vuosiluokan 8 tavoitteet
|
Vuosiluokka 9, katolinen uskonto
Vuosiluokan keskeiset sisältöalueet
S1 Suhde omaan uskontoon
Opetuksessa syvennetään Raamatun ja Tradition tuntemusta sekä tietämystä uskon ja kristillisen elämän perusasioista. Autetaan oppilaita saamaan kokonaiskuva sakramenteista ja uskonopin keskeisestä sisällöstä. Tärkeitä sisältöjä ovat kuolema ja iankaikkinen elämä, pyhäksi julistaminen, paavin erehtymättömyys sekä kirkon historian tärkeimmät tapahtumat ja viimeisimpien kirkolliskokousten merkitys kirkon elämälle. Perehdytään katolisen kirkon toimintaan Suomessa. Tutustutaan keskeisimpiin kirkollisen ja uskonnollisen kirjallisuuden eri lajeihin
S2 Uskontojen maailma
Opetuksessa keskeistä on eri kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen sekä niiden jäsenten kohtaaminen ekumenian hengessä. Syvennetään oppilaiden tietämystä luterilaisuuden ja ortodoksisuuden vaikutuksista suomalaisen yhteiskunnan arvomaailmaan. Tutustutaan syvällisemmin Suomen ekumeenisen neuvoston toimintaan sekä ekumenian periaatteisiin ja päämääriin. Perehdytään suuriin maailmanuskontoihin ja niiden vaikutukseen kulttuuriin, elämäntapoihin ja taiteisiin. Tutustutaan muiden uskontojen suhtautumiseen kuolemaan ja tuonpuoleiseen. Perehdytään katolisen kirkon käymään dialogiin muiden uskontojen kanssa. Tutustutaan katoliseen ja muuhun uskonnolliseen kirjallisuuteen.
S3 Hyvä elämä
Opetuksessa pohditaan ihmisen vapautta valita elämänsä tavoitteet. Pohditaan monikulttuurisen ja -uskontoisen yhteiskunnan arvoja. Syvennetään moraaliopetuksen, käskyjen ja hyveiden tuntemista. Pohditaan kirkon opetusta synnistä ja sen olemuksesta yksilön, kirkon ja yhteiskunnan kannalta sekä seksuaalisuuteen, avioliittoon ja perheeseen liittyviä moraalikysymyksiä. Sisältöjen valinnalla tuetaan oppilaiden ymmärrystä yhteiskunnallisesta sovusta, rauhasta ja kaikkien ihmisten välisestä keskinäisestä kunnioituksesta.
KATOLINEN USKONTO, vuosiluokan 9 tavoitteet
Tavoitteet 9. luokka | S | Turun normaalikoulu | L |
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutus sekä tunnistamaan uskontoon liittyvä monimuotoisuus | S1 S2 | Tutustutaan uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutukseen kotona, koulussa ja suomalaisessa yhteiskunnassa. Pohditaan uskonnon ja politiikan suhdetta. Syvennetään oppilaiden tietämystä luterilaisuuden ja ortodoksisuuden vaikutuksista suomalaisen yhteiskunnan arvomaailmaan. Pohditaan, miten katolinen uskonto ja kulttuuri ovat vaikuttaneet yhteiskunnalliseen lainsäädäntöön. Keskustellaan monikulttuurisista perheistä ja maahanmuuttaja -taustaisista kodeista. | L1 |
T4 ohjata oppilasta tuntemaan eri uskontojen ja katsomusten tapoja ja symboleita sekä tunnistamaan uskonnollisia aiheita mediassa, maailmanpolitiikassa, taiteessa ja populaarikulttuurissa | S1-S3 | Jäsennetään tietoa uskontoon liittyvistä aiheista mediassa, politiikassa ja populaarikulttuurissa. Tarkastellaan tapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä eri tiedotusvälineiden esimerkkien avulla. | L2 L4 L6 |
T5 ohjata oppilasta havaitsemaan ja arvioimaan erilaisia argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja | S1 S3 | Tutustutaan eettisiin dilemmoihin ja niiden ratkaisuihin perusteluineen. Keskustellaan ajankohtaisista eettisistä ongelmista (esim. eutanasia ja abortti). Harjoitellaan havaitsemaan erilaisia mielipiteitä sekä perustelemaan omia mielipiteitä. | L1 L2 L4 L5 L7 |
T6 ohjata oppilasta perehtymään eettisen ajattelun keskeisiin käsitteisiin, ihmisoikeuksiin sekä opiskeltavan uskonnon ja muiden uskontojen ja katsomusten eettisiin periaatteisiin | S3 | Tarkastellaan eri katsomusten eettisiä käsityksiä ja keskustellaan niistä. Tutustutaan etiikan teorioihin. Tutustutaan katoliseen moraaliteologiaan ja sen peruskäsitteisiin (esim. ihmispersoonan arvokkuus, autuuden kutsu, omatunto, hyvät ja pahat teot sekä vapaus ja totuus). Opetellaan tuntemaan ja ymmärtämään etiikan peruskäsitteet; moraali, arvot ja normi. Tutustutaan YK:n ihmisoikeusjulistukseen ja ihmisoikeusetiikkaan. Keskustellaan ihmisoikeusloukkauksista kuten holokaustista. Perehdytään käsityksiin hyvästä ja pahasta eri kulttuureissa ja uskonnoissa. Pohditaan kymmentä käskyä eettisenä periaatteena ja ihmisoikeuksia suhteessa muihin uskontoihin ja katsomuksiin.
| L2 L7 |
T7 auttaa oppilasta pohtimaan uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina | S1 S3 | Tarkastellaan etiikkaa elämän eri osa-alueilla (esim. yhteiskunnassa ja ympäristössä). Pohditaan katolista näkemystä elämästä, kuolemasta sekä tuonpuoleisesta elämästä. Pohditaan seksuaalisuuteen, avioliittoon ja perheeseen liittyviä moraalikysymyksiä. Syvennetään ymmärrystä eri katsomusten vaikutuksista yhteiskuntaan ja maailmanpolitiikkaan. Pohditaan, miten eettinen ja moraalinen kasvatus vaikuttavat laajemmin omassa elämässä ja yhteiskunnassa. Pohditaan ihmisen vapautta valita elämänsä tavoitteet. | L5 L6 |
T8 rohkaista oppilasta pohtimaan ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä, ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä ja omien arvojen suhdetta niihin | S1-S3 | Pohditaan laajemmin ihmisyyteen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Pohditaan esimerkiksi nälänhädän ja sotien seurauksia omassa lähiympäristössä ja maailmanlaajuisesti. | L7 |
T9 innostaa oppilasta tutkimaan omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja niiden vaikutusta hyvinvointiin ja kannustaa kestävään elämäntapaan | S2 S3 | Pohditaan oman elämän esimerkkien kautta, miten eettiset ja moraaliset valinnat vaikuttavat esimerkiksi hyvinvointiin. Keskustellaan käytännön esimerkkien kautta, miten saavutetaan kestävä elämäntapa omassa elämässä. | L1 L2 |
T10 rohkaista oppilaita kohtaamaan erilaisia ihmisiä nyt ja tulevaisuudessa jatko-opinnoissa, työelämässä ja vapaa-ajalla | S1-S3 | Keskustellaan erilaisuudesta ja suvaitsevaisuuden merkityksestä monikulttuurisessa yhteiskunnassa. |