Hur gick det sen? Prognoser för årets gång

Förutsägelser har länge varit en viktig del av almanackor. Vi vet inte med säkerhet när förutsägelser, eller prognosticon som de kallas på latin, första gången blev en del av almanackor. En anledning till detta är att det är svårt att bestämma vad som egentligen räknas som en almanacka.

Man har alltid varit intresserad av himlakropparnas positioner och gjort förutsägelser om deras rörelser följande år. Almanackor byggde länge på dessa förutsägelser. Åtminstone på 1500-talet har prognosticon varit en del av vissa almanackor. Den första almanackan som trycktes i Finland, Forsius almanacka från 1608, hade en prognosticon. Förutsägelserna byggde på dåtidens kunskap om astronomi och himlakropparna användes för att förutsäga bland annat väder och solförmörkelser.

Prognosticon kunde berätta även om dystrare händelser, såsom kommande dödsfall, krig och epidemier, eller brist på sådana. Stjärnorna kunde berätta rätt så exakt till exempel vem som kommer att dö. Den engelske astrologen John Booker förutspådde i sin prognosticon 1631 döden på bland annat kung Gustav II Adolf av Sverige. Denna förutsägelse blev faktiskt verklighet år 1632.

Almanakan sivu, joka on täynnä tekstiä.

Bild: En del av prognosticon i Laurentius Tammelins almanacka från 1701. Nationalbiblioteket.

Laurentius Tammelins svenska almanacka från 1701 förutspår som vanligt vädret för varje månad och berättar om framtida förmörkelser. I samband med detta låter han stjärnorna berätta om de kommande krigen. Hans text inleds med ”Om krijg och örlig at införa några astrologiske gissningar är intet af nöden effter the ingen säker Wissheet med sig hafwa”. Lyckligtvis verkar 1702 vara ett fredsamt år. Laurentius Tammelin uppmuntrar därför människor att be med hängivenhet och påminner dem om Guds nåd. Tammelin ägnar också en stor del av sin prognosticon åt Sveriges dåtida kung Karl XII. Till honom önskar han Guds välsignelse och beskydd.

Text: Anton Kultanen

Källor

Dictionary of national biography. Vol V. MacMillan and Co, New York.

Nordisk familjebok. 1880. Stockholm.

Oja, Heikki 2013: Aikakirja. Helsingin yliopiston almanakkatoimisto, Helsinki.

Suomalainen almanakka läpi vuosisatojen. Liite vuoden 2005 almanakkaan. Ajasto – Helsingin yliopisto.

Suomen almanakan juhlakirja. Weilin + Göös, Helsinki 1957.