Vanha ja uusi almanakka rinnakkain

Miten vanhan ja nykyisen almanakan nimipäiväkalenterit eroavat toisistaan? Otetaan esimerkiksi vanhin suomenkielinen almanakka vuodelta 1705 ja sille vertailukohteeksi uusin, vuonna 2020 koottu suomenkielinen nimipäiväkalenteri. Useimmat nimet ovat yli 300 vuodessa jo poistuneet, mutta joitain tuttujakin löytyy – tosin usein paikkaa vaihtaneena. Esimerkiksi Saran nimipäivät olivat vuonna 1705 toukokuun 16. päivä, mutta vuonna 2020 heinäkuun 19. päivä. Tuttuja nimiä on myös hieman muuntuneina, esimerkiksi vuoden 1705 nimi Juliana helmikuun 16. päivältä on siirtynyt muodossa Juliaana huhtikuun 12. päivälle. Sen sijaan nimi Markus (vuonna 1705 kirjoitusasussa Marcus) on säilynyt samalla päivämäärällä, 25. huhtikuuta, kaikki nämä vuodet. Tämä johtuu oletettavasti siitä, että pyhä Markus oli Pietarin opetuslapsi, ja täten tärkeä pyhimys. Samalla huomataan pyhimyskalenterin vahva vaikutus nykypäivän nimipäiväkalenteriin.

Kaksi eri-ikäistä almanakkasivua rinnakkain.

Kuvat: Kuvakaappaus vuoden 1705 almanakasta ja vuoden 2020 nimipäiväkalenterista huhtikuun 17.–30. päiviltä. Päivistä vain noin viidesosa muistuttaa toisiaan: Balerian > Valto, Valdemar; Anselmus > Anssi, Anselmi sekä Marcus > Markku, Marko, Markus.  Kansalliskirjasto ja Yliopiston nimipäiväalmanakka 2020. Helsingin yliopisto.

Nimipäiväkalenterilla on siis useiden vuosisatojen juuret kristillisessä perinteessä. Tämän vaikutuksesta nykypäivänkin nimet ovat usein raamatullisia, tosin kansan suuhun hieman muokattuja. Toisaalta hieman yllättävästikin joitakin hyvin yleisinä pitämiämme nimiä on virallistettu vasta 1900-luvun alussa, kuten Matti ja Liisa. Nimien määrän lisääntyminen kalenterissa on myös aiheuttanut etymologisesti samankaltaisten nimien niputtamisen samalle päivälle vuodesta 1929 alkaen. Nimipäiväkalenteria päivitetään jatkuvasti, joten uusien nimien putkahdellessa suosioon nimipäivät tulevat muuttumaan vielä tulevaisuudessakin.

Kirjoittaja: Alina Mälkiä

Lähde

Yliopiston nimipäiväalmanakka 2020. Helsingin yliopisto.