Maria, taivaallisen valtakunnan kuningatar

Neitsyt Marian rooli oli keskeinen Birgitalle – vuoropuhelu Marian kanssa muodosti ison osan Revelationes celestes -teoksesta. Maria oli keskeisesti kytköksissä Birgitan Kristus-mystiikkaan ja rooliin Kristuksen morsiamena. Näyissä Maria esimerkiksi vahvistaa Birgitan olevan poikansa aito morsian; Maria jopa kutsuu Birgittaa miniäkseen. Yleisemmällä tasolla Maria-devootio oli keskeinen osa keskiaikaista eurooppalaista kulttuuria: Maria oli suosituin pyhimys ja Jumalan äitinä hänellä oli erityinen asema pyhimyshierarkioissa – hän oli pyhempi kuin muut taivaalliset välittäjät.

Hallitsijatar, neitsyt ja äiti

Kunnioitus Mariaa kohtaan alkoi jo varhaiskristillisyydessä. Marian kultti kasvatti suosioita etenkin 1100-luvun feodaalihoveissa; tällöin Mariaan liitettiin hallitsijattaren piirteitä. Hän oli Domina nostra, meidän rouvamme, jolla oli valtaa taivaallisissa asioissa. Hän oli taivaan kuningatar, joka taiteessa usein kuvattiin valtaistuimella. Marian valta juonsi juurensa hänen roolistaan Kristuksen synnyttäjänä. Monissa opettavaisissa tarinoissa kuvataan, kuinka Jeesus ei voinut kieltää äidiltään mitään. Maria usein vetosikin poikaansa syntisten puolesta.

Maria oli myös mater misericordiae, sääliväinen äiti, joka ei hylännyt uskollisia seuraajiaan, devoottejaan. Niinpä useissa exemploissa, opettavaisissa tarinoissa, kerrotaan, kuinka vakavatkin synnit saattoi saada anteeksi, jos oli eläessään ollut Marialle uskollinen devootti. Äidillinen vaikutusvalta pojan suhteen lienee ollut tuttu ilmiö monille exemploja kuulleille maallikoille. Tuttuudestaan huolimatta Maria ei kuitenkaan ollut kuin kuka tahansa äiti, olihan hän samalla neitsyt ja siis ainutlaatuinen nainen.

”Jumalan äiti, rukoile puolestamme”

Marian tärkeydestä keskiajalla kertovat erilaisten tarinoiden, kuvien, esineiden ja hänelle omistettujen kirkkojen ohella se, että Ave Maria oli yksi ajan tunnetuimmista rukouksista. Ei liene yllättävää, että reformaattorit kiistivät ja vähättelivät Marian roolia sillä seurauksella, että kunnioitus Mariaa kohtaan hiipui protestanttisessa Euroopassa. Katolisella puolella reformaatioiden aika oli Maria-kultin kukoistuskautta. Katolisen kirkon konsiilit vahvistivat kulttia ja Mariaa käytettiin välineenä myös uusien merentakaisten alueiden käännyttämisessä uuden ajan alussa.