Färderna till Mekka och Jerusalem 1845-1847

Färderna till Mekka och Jerusalem 1845-1847
Georg August Wallin
Svenska litteratursällskapet i Finland/Atlantis, 2013

Tutkimusmatkailijana Georg August Wallin (1811-1852) oli aikansa tunnustetuin Arabian-kävijä.

Wallin paneutui ensimmäisenä länsimaalaisena arabian puhekielen tutkimiseen. Hän oli valmistautunut Lähi-idän matkoihinsa opiskelemalla klassisten kielten ohella arabiaa, persiaa ja turkkia Keisarillisessa Aleksanterin yliopistossa Helsingissä sekä Pietarin yliopistossa ja Venäjän ulkoministeriön alaisessa itämaisten kielten instituutissa.

Wallin teki 1845-1849 tutkimusmatkoja Egyptiin, Siinaille, Arabian niemimaalle, Mesopotamiaan ja Persiaan. Wallin palasi Helsinkiin kesäkuussa 1850 ja nimitettiin hieman ennen kuolemaansa itämaiden kirjallisuuden  professoriksi 1851.

Wallin oli ensimmäinen, joka keräsi Arabiassa beduiinirunoutta ja teki havaintoja beduiinimurteista; hänen näkemyksensä arabian fonetiikasta nauttivat arvostusta pitkälle 1900-luvulle asti. Samaten Arabian olojen ja maantieteen kuvauksissaan hän oli usein ensimmäinen – ja ainoa -, joka on jättänyt mainintoja yksittäisistä heimoista ja paikkakunnista. Wallin nauttiikin nykyään Lähi-idässä suurta arvostusta.