Rautateiden rengasmatkat 1951

Oppaan kansikuva.

Rautateiden Rengasmatkat, vuoden 1951 esite
Valtionrautatiet, 1951
Kansikuva: Erik Bruun

Tämän Bruunin kauniisti kuvittaman VR:n Rengasmatkan oppaan avulla on mahdollista sukeltaa junamatkalle vuoden 1951 kesään. Kesä 1951 oli tavanomaisen lämmin, tosin elokuu oli selvästi normaalia lämpimämpi.

Rengasmatkojen lippuja myytiin kesäkaudella 15.5.-31.8. ”sisävesijärvien purjehduskaudesta johtuvin rajoituksin”. Lippu oli voimassa kuukauden, joten matkan varrella saattoi pysähtyä missä tahansa asemalla, kunhan vei lippunsa leimattavaksi.

Matkan saattoi aloittaa mistä tahansa asemalta ja kulkusuunta oli vapaasti valittavissa. Kuitenkin lippua tilattaessa oli tiedettävä, aloituspaikka sekä kulkusuunta, jotta lippuun saatiin ”tarpeelliset merkinnät”. Sen sijaan reittiä ei saanut muuttaa.

Valintaanpa Rengasmatka n:o 3, joka kulki reittiä Maarianhamina – (laivassa) Turku – Helsinki – Vesijärvi – (laivassa) Jyväskylä – Haapamäki – Virrat – (laivassa) Tampere – Turku – (laivassa) Maarianhamina. Kyseisellä matkalla saattoi ihailla menoa myös laivan kannelta Maarianhaminan ja Turun sekä Vesijärvi-Jyväskylä että Virrat-Tampere välillä. Laivamatkoihin sisältyi laivamatka 2. luokassa, mutta hyttipaikan sai lisämaksusta. Eikä pidä unohtaa vaihtoehtoisia tapoja: matkan Tampere-Valkeakoski pystyi lisämaksusta tekemään myös Laiva Oy Matkailun linja-autossa Kangasalan Vehoniemeen, josta edelleen vesibussissa Valkeakoskelle.

Mainitun esimerkin matka maksoi toisessa luokassa 4000 markkaa, mikä vastaa vuonna 2020 noin 140 euroa. Kolmannen luokan matka maksoi 3.300 markkaa eli noin 115 euroa. 4-12-vuotiaat lapset pääsivät puoleen hintaan.

Oman säväyksensä Rengasmatkaan n:o 3 antoi Porkkalan läpi kulkeminen. Erikoismääräyksien mukaan matkustajat eivät saaneet oleskella vaunujen eteisissä ja silloilla junan kulkiessa Porkkalan alueella. Samoin oli kielletty ”kaikenlaiset yritykset katsella junasta maastoa.”