Cecilia Payne, Sergei Gaposchkin: Variable Stars

Teoksen Variable stars nimiösivu.

Cecilia Payne, Sergei Gaposchkin: Variable Stars
Cambridge, MA : Harvard Observatory, 1938.

Cecilia Helena Payne (1900-1979) oli englantilaissyntyinen tähtitieteilijä. Pienestä pitäen hän oli kiinnostunut luonnontieteistä, erityisesti alkuaineista. Hän sai stipendin Cambridgen yliopistoon, jossa hän opiskeli aluksi kasvitiedettä, mutta lopulta hänen kiinnostuksensa alkoi keskittymään yhä enemmän tähtitieteeseen. Payne muutti jatko-opiskelemaan Yhdysvaltoihin. Hän oli ensimmäinen, joka suoritti Harvard College Observatoryssa tähtitieteen tohtorintutkinnon.

Payne julkaisi yhdessä aviomiehensä Sergei Gaposchkinin kanssa teoksen Variable Stars vuonna 1938. Monipuolisten tieteellisten julkaisujensa kirjoittamisen lisäksi hän toimi myös toimittajana alan lehdissä sekä opettajana. Valitettavasti hän koki syrjintää urallaan sukupuolensa vuoksi, mutta silti, tai ehkä juuri sen takia, hän oli myös roolimalli monelle oppilaalleen ja laajemmallekin yleisölle.

Lundmarkin kokoelmaan kuuluvassa kappaleessa teoksesta Variable Stars on kirjoittajien käsikirjoittama omistus:
”To our beloved friend Knut Lundmark worth the best compliments of the authors Cecilia Payne-Gaposchkin Sergei Gaposchkin
September 1939”

Teoksen Variable Stars esilehti, jossa tekijöiden käsin kirjoitettu omistuskirjoitus Lundmarikille.