Alfonson ja Regiomontanuksen astronomiset taulukot

Turun yliopiston kirjaston vanhin painettu tähtitiedettä käsittelevä kirja sisältää kaksi samoihin kansiin sidottua keskiaikaista tähtitieteellistä teosta.

Kirjan kansi. Kansi on nahkapäällysteinen ja nahkaan on pakotettu koristekuvioita.

Alfonso X Kastilian ja Leónin kuningas: Tabulae astronomicae
Venetsia: Erhard Ratdolt, 1492.

Alfonson taulukot on saanut nimensä Kastilian ja Leónin kuningas Alfonso X:ltä (1221-1284), joka teetätti uuden version astronomisista taulukoista, joiden avulla laskettiin taivaankappaleiden liikeratoja. Taulukoita on täydennetty 1300-luvulla Pariisissa kirjoitettuun uuteen versioon, joka levisi laajalle ja johon pohjautuvat myös teoksen painetut versiot.

Kuvassa sivu Alfonson taulukoista, sivulla taulukko astronomisia laskelmia.

Johannes Müller: Tabulae directionum et profectionum
Augsburg, 1490

Königbergistä kotoisin oleva matemaatikko ja astronomi Johannes Müller (1436-1476) Tunnetaan myös nimellä Regiomontanus. Hänen astronomiset taulukkonsa pohjautuvat Alfonson taulukoihin, lisäksi hän liitti taulukoiden yhteyteen selittävän osan, jonka avulla taulukoiden tulkinta onnistui myös aloittelevilta tähtitieteilijöiltä. Regiomontanus harjoitti myös kirjapainotoimintaa ja painatti erityisesti astrologisia teoksia.

Turun yliopiston kirjaston kokoelmista löytyvä inkunaabeli (varhainen Euroopassa painettu kirja) sisältää yhteensidottuna Alfonson ja Regiomontanuksen teokset. Teoksiin voi tutustua tarkemmin Bayerin kansalliskirjaston tuottamien digitoitujen versioiden avulla.

Näyttelyn pääsivu